این 3 خودروی خارجی نمی توانند وارد کشور شوند


آیین نامه اجرایی واردات خودروهای سواری فرسوده منتشر شد اما بر اساس این آیین نامه همچنان محدودیت هایی برای ورود خودرو به کشور وجود دارد. بررسی آیین نامه اجرایی نشان می دهد خودروهای با حجم سیلندر بیش از 2500 سی سی، خودروهای فرمان راست و خودروهای سرقتی در کشور مبدا مجاز به ورود به کشور نیستند.

اختاز نیوز در خبری نوشت: آیین نامه اجرایی واردات خودروهای سواری فرسوده منتشر شد اما بر اساس این آیین نامه همچنان محدودیت هایی برای ورود خودرو به کشور وجود دارد. بررسی های آیین نامه اجرایی نشان می دهد که خودروهای با حجم سیلندر بیش از 2500 سی سی، خودروهای فرمان راست و خودروهای سرقتی در کشور مبدا مجاز به ورود نیستند. لذا متقاضیانی که قصد واردات خودرو از این مسیر را دارند؛ از ماشین مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید یکی داشتن سه شرط ذکر شده؛ آنها برای تهیه ماشین مورد نظرشان مشکل دارند و نمی توانند آن را وارد کشور کنند.

دولت سیزدهم در روزهای پایانی خود با تصویب آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده خارجی تلاش کرد چهره خوبی برای بازار خودرو به جا بگذارد. البته بسیاری از کارشناسان این اقدام را سیاسی ارزیابی کرده و معتقدند اگر دولت سیزدهم عزم این کار را داشت، واردات خودروهای دست دوم خارجی را حدود یک سال به تعویق نمی انداخت. اما اکنون که عمر دولت سیزدهم رو به پایان است، دولت سیزدهم با تصویب این آیین نامه تلاش کرد بار اجرای آن را بر دوش دولت آینده بگذارد.

با توجه به چالش پولی از یک سو و وسواس بانک مرکزی برای تعیین مبدا ارزی که برای واردات هر کالایی به کشور وارد می شود، تحلیلگران معتقدند که منابع ارزی لازم برای واردات خودروهای فرسوده خارجی در دسترس نیست. بعید است سکان پولی و بانکی کشور با ارزی با منشا نامشخص برای پذیرش واردات خودروهای خارجی هدایت شود.

دلیلی که تحلیلگران برای این موضوع عنوان می کنند این است که شرکت های واردکننده در هنگام واردات خودروهای صفر کیلومتر تلاش کردند تا مدیران بانک مرکزی را متقاعد کنند که برای واردات خودرو از ارز شخصی استفاده شود. اما در نهایت بانک مرکزی این درخواست را نپذیرفت و تاکید کرد که ارزی که برای واردات خودرو استفاده می شود باید منشا مشخصی داشته باشد.

این اتفاق باعث شد سال گذشته تنها حدود 12 هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد شود. در سال جاری حدود 12 هزار خودرو وارد گمرک شده است که بیشتر آنها همچنان در گمرک هستند تا مراحل ورود به کشور از جمله تامین ارز را طی کنند.

در مجموع تحلیلگران به واردات خودروهای دست دوم چندان خوشبین نیستند و معتقدند این اقدام نمایشی و تلاشی برای ایجاد پایانی جذاب در ذهن متقاضیان از اقدامات انجام شده برای بازار خودرو در روز سیزدهم است. دولت.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :