پایگاه تحلیلی خبری پی ام آپ (pmup.ir):

مهر: فیلم «مثل ماهی روی ماه» به کارگردانی درناز حاجیها برنده جایزه اول جشنواره فیلم ترانسیلوانیا 2023 شد.

به گزارش ورایتی، درناز حاجی ها، فیلمساز ایرانی جایزه اول جشنواره فیلم ترانسیلوانیا را به خانه برد.

هیئت داوران این جشنواره جایزه اصلی ترانسیلوانیا را برای «مثل ماهی روی ماه» به اولین کارگردان این فیلم اهدا کرد. این فیلم یک درام خانوادگی دلگرم کننده در مورد والدینی است که وقتی پسر کوچکشان ناگهان صحبت نمی کند باید با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند.

میشل فرانکو، فیلمساز مکزیکی از هیئت داوران، با تاکید بر اصالت مقدمه، قدرت تفاسیر و هوشی که با آن موضوع بسیار دشواری ارائه می‌شود، با عنوان «مثل ماهی در ماه»، فیلمی که مدت‌ها در خاطر خواهد ماند. پس از پایان آن .

حاجیها جایزه خود را روی صحنه از جفری راش بازیگر استرالیایی دریافت کرد که برنده جایزه یک عمر دستاورد ترانسیلوانیا شد.

وی گفت: دریافت این جایزه باعث افتخار است و از سخنرانی فوق العاده شما تشکر می کنم. من بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم و بسیار خوشحالم که این جایزه را از جفری راش دریافت کردم. حاجیها از سپیدار تاری که در کنار ناچو کوسادا برای فیلم باربارا جایزه بهترین اجرا جشنواره را دریافت کرد، تشکر کرد و گفت: بسیار خوشحالم که اعضای هیئت داوران این فیلم را اینطور درک کرده اند.

وی افزود: واقعا فکر می کنم فرقی نمی کند پسر 5 ساله باشی یا زن 50 ساله. اگر مجبور به انجام کاری هستید، حتی اگر طبیعی به نظر برسد، فقط احساس خفگی و گرفتاری می کنید و ممکن است سکوت کنید.

پیروزی این کارگردان ایرانی شبی تاریخی را رقم زد زیرا برای اولین بار جایزه اصلی جشنواره ترانسیلوانیا به یک کارگردان زن رسید.

در این مراسم کارولینا مارکوویچ برزیلی برای کمدی سیاه «زغال» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و تیا کوو فنلاندی برای «وقت خانواده» جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.

در مسابقه روزهای رومانیایی، ولاد پتری، مستندساز برای فیلم «میان انقلاب‌ها» برنده جایزه اول شد. جایزه بهترین فیلم در این بخش نیز به آندری تاناسه برای «روز ببر» تعلق گرفت.

همچنین در این مراسم جایزه ای به هوراسیو مالهله بازیگر رومانیایی اهدا شد و در عین حال از الیور استون کارگردان آمریکایی نیز با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری تجلیل شد.

فیلم «زن، مرد، کودک» که در دنیا با نام «مثل ماهی روی ماه» شناخته می‌شود، تنها نماینده ایران در رقابت‌های ترانسیلوانیا 2023 بود و فیلم‌های «تفریق» ساخته مانی حقیقی ساخته هومان سیدی در «جنگ جهانی سوم». و سریال «بازیگر» نیما جاویدی در بخش‌های موازی این رویداد سینمایی به نمایش درآمد.

بیست و دومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا در رومانی شنبه شب به کار خود پایان داد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *