اخبار روز

این پهپاد سبک وزن می تواند تا غروب خورشید پرواز کند (+ عکس)

دانشمندان چینی ادعا می کنند که کوچکترین و سبک ترین پهپاد خورشیدی جهان را ساخته اند. پهپاد CoulombFly تنها 4.21 گرم وزن دارد و طول پره های آن به 200 میلی متر می رسد. طبق گزارش IEEE Spectrum، پهپاد جدید چینی ده برابر کوچک‌تر و 600 برابر سبک‌تر از نزدیک‌ترین رقیب خود است که تا همین اواخر عنوان «سبک‌ترین پهپاد خورشیدی در جهان» را داشت.

به گزارش زومیت، پهپاد چینی می تواند به طور مداوم در طول روز و تا زمان تابش خورشید پرواز کند. به نظر می رسد استفاده از موتور الکترواستاتیک مهمترین تفاوت پهپاد CoulombFly با رقبای آن باشد. پهپادهای قبلی از موتورهای الکترومغناطیسی استفاده می کردند. از آنجایی که این موتورها برای قرار گرفتن در هواپیماهای بدون سرنشین مینیاتوری (MAV) سبکتر و کوچکتر شدند، کارایی بالایی نداشتند.

قبل از پهپاد CoulombFly، استفاده از موتورهای الکترواستاتیک برای پهپادهای مینیاتوری رایج بود نبود. موتور 1.52 گرمی استفاده شده در این پهپاد قادر است 200 تا 300 درصد راندمان پروازی بالاتری داشته باشد.

پهپاد جدید چینی به جای آهنرباهای سنگین از نوارهای فیبر کربن سبک و حلقه های آلومینیومی استفاده می کند. این پهپاد از سلول های خورشیدی گالیوم آرسنید با چگالی بالا 40×60 میلی متر استفاده می کند. وزن کل سلول های خورشیدی حتی به نیم گرم هم نمی رسد.

پهپاد CoulombFly می تواند در کمتر از یک ثانیه در معرض نور خورشید بلند شود. محققان فرض می کنند که این دستگاه می تواند برای تعیین و بررسی شرایط آب و هوایی در فواصل طولانی استفاده شود. پهپاد چینی می تواند تا 1.6 گرم بار حمل کند. دانشمندان همچنین می توانند این پهپاد را به یک باتری قابل شارژ مجهز کنند تا زمان پرواز آن پس از غروب خورشید افزایش یابد.

پهپاد CoulombFly یک دستاورد بزرگ برای چینی ها است. زیرا این پروژه ای است که راه را برای رسیدن به پهپاد فوق سبک نهایی هموار می کند. دانشمندان چینی در حال ساخت یک پهپاد به اندازه پشه با عرض 8 میلی متر هستند. وزن این پهپاد 9 میلی گرم تخمین زده می شود.

آزمایش های انجام شده بر روی پهپاد خورشیدی پشه مانند نشان می دهد که این پهپاد هنوز قادر به پرواز مستقل و تحت قدرت خود نیست. دانشمندان امیدوارند که با پیشرفت علم ریز مدار، بتوانند به زودی به این هدف دست یابند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا