دانستنی ها

این ویتامین ها سلامت روده ها و دستگاه گوارش را تقویت می کنند

روده به طرق مختلف بر سلامت کلی بدن تأثیر می گذارد. روده مستقیماً از طریق محور روده-مغز به مغز متصل است، به این معنی که سلامت دستگاه گوارش می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

بر اساس گزارش سبز مثبت، برخی از دانشمندان حتی روده را «مغز دوم» می نامند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که سیستم گوارشی ممکن است بر سلامت سیستم ایمنی، خواب، تغذیه و متابولیسم، بیماری‌های خودایمنی، سایر اختلالات مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر بگذارد یا در آن نقش داشته باشد. آیا می توانیم سلامت روده و دستگاه گوارش را با مکمل های ویتامین تقویت کنیم؟

ویتامین C

از آنجایی که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، بسیاری از مردم آن را با سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی مرتبط می دانند. اما این ویتامین مهم با حمایت از سلامت دندان و لثه و کمک به جذب آهن در بدن به هضم کمک می کند. کمبود آهن را در بیماران مبتلا به مشکلات گوارشی مشاهده می کنیم. گاهی اوقات مصرف قرص آهن نیز بسیار سخت است زیرا آهن می تواند باعث یبوست شود.

ویتامین C تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در بدن را افزایش می دهد که به عنوان واسطه های ارتباط روده و مغز عمل می کنند و از سد روده محافظت می کنند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. این بدان معنی است که بدن مقادیر اضافی را به جای ذخیره آن دفع می کند و باید روزانه از طریق غذا یا قرص ویتامین C مصرف شود. افراد دارای رژیم غذایی سالم نیازی به مصرف مکمل های ویتامین C ندارند. این ویتامین در غذاهایی مانند مرکبات، توت ها، گوجه فرنگی، فلفل و کلم بروکلی یافت می شود.

ویتامین دی

به گفته NIH، ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند و نقش مهمی در عملکرد اعصاب، ماهیچه ها و سیستم ایمنی ایفا می کند. علاوه بر این، سطوح کافی ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال مرتبط است.

سه راه برای دریافت ویتامین D وجود دارد:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

غذاهای غنی از ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، ماهی آب شور، جگر، شیر غنی شده و غلات

قرص ویتامین D

بر اساس مطالعه مه 2019، اگر به بیماری التهابی روده مانند بیماری کرون مبتلا هستید که اغلب با سطوح پایین ویتامین D مرتبط است، ممکن است به مکمل ویتامین D نیاز داشته باشید. سایر افرادی که در معرض خطر بیشتر کمبود ویتامین D هستند عبارتند از:

بزرگسالان مسن تر

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند.

افراد تیره پوست.

افراد مبتلا به بیماری کبد یا فیبروز کیستیک

افراد چاق یا کسانی که جراحی بای پس معده انجام داده اند.

اگر ویتامین D کافی از نور خورشید و غذا دریافت نمی کنید، در مورد مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین A

ویتامین A در درجه اول در بینایی، استخوان ها، سلامت باروری و تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. میوه ها و سبزیجات رنگارنگ، مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ و سایر سبزی های تیره، و همچنین جگر و شیر، منابع غنی ویتامین A هستند.

اگرچه ویتامین A به طور مستقیم در هضم غذا دخالت ندارد، برخی از بیماری های گوارشی می توانند شما را در برابر کمبود ویتامین A آسیب پذیر کنند. به عنوان مثال، بر اساس مطالعه ای در مجله جهانی گوارش، کمبود ویتامین A در افراد مبتلا به بیماری کرون بیشتر بود. محققان خاطرنشان کردند که کمبود ویتامین A ممکن است عدم تعادل بین تشکیل و تخریب رادیکال های آزاد در مخاط روده افراد مبتلا به بیماری کرون را بدتر کند. این کمبود در افراد مبتلا به سلیاک نیز شایع است.

آخرین کلمه

روده ضعیف یا ناسالم می تواند تأثیر منفی بالقوه ای بر سلامت کلی بدن داشته باشد. راه های زیادی برای بهبود سلامت روده وجود دارد. برخی از این راه ها شامل پیروی از یک رژیم غذایی پرفیبر شامل میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و مغزها، ورزش منظم، خواب کافی و کاهش استرس است. تحقیقات و توصیه های متخصص نشان می دهد که ویتامین ها و مکمل های موجود در مقاله مجله داروخانه آنلاین سبز مثبت نیز ممکن است به طور بالقوه سلامت روده و گوارش را تقویت کنند. با این حال، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی برای بهبود سلامت روده همیشه در اولویت قرار دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا