اخبار روز

این واقعیت که پروتئین های گیاهی شما را چاق می کند یا نه

پروتئین گیاهی برعکس، پروتئین حیوانی شما را چاق نمی کند. اطمینان حاصل کنید که از یک رژیم غذایی متعادل و کافی استفاده می کنید ماده مغذی باید عملکرد خود را با توجه به کالری مورد نیاز انجام دهد. به عنوان مثال، کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای فعالیت روزانه و متابولیسم هستند. چربی ها همچنین انرژی تولید می کنند و ترکیبات لازم را در بدن تشکیل می دهند. هنگامی که کربوهیدرات ها کاهش می یابد، این چربی ها ذخیره می شوند و به عنوان منبع کالری استفاده می شوند، در حالی که پروتئین ها عملکرد بازسازی را انجام می دهند.

اگر بیش از حد لازم نه تنها پروتئین، بلکه کربوهیدرات و چربی بخورید، آسیب خواهید دید افزایش وزن خواهی کرد؛ به همین دلیل است که درک عملکرد هر یک از مواد مغذی در رژیم غذایی شما مهم است.

به گزارش نمانک، برخی از پروتئین های گیاهی که به صورت پودر به بازار عرضه می شوند، زمانی که این پروتئین ها همراه با تمرینات قدرتی برای عضله سازی مصرف شوند، می توانند به عضله سازی بدون چربی کمک کنند.

افزایش وزن به دلیل افزایش فیبرهای عضلانی اضافه وزن محسوب نمی شود. برعکس، اگر مقادیر زیادی پروتئین گیاهی یا حیوانی در رژیم غذایی گنجانده شود، امکان پذیر است. کاهش وزن وجود دارد.

ارتباط بین پروتئین های گیاهی و کاهش وزن

واضح است که پروتئین گیاهی شما را چاق نمی کند، برعکس، برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش دریافت این درشت مغذی می تواند اثرات مثبتی در کاهش وزن داشته باشد.

هضم پروتئین ها بیشتر طول می کشد، بنابراین بیشتر از کربوهیدرات ها احساس سیری در بدن ایجاد می کنند. به این معنا که سطح هورمون گرلین یا گرسنگی را کاهش می دهند. بنابراین، آنها به کاهش گرسنگی در یک رژیم غذایی با کالری محدود کمک می کنند.

از آنجایی که جذب پروتئین کندتر اتفاق می افتد، متابولیسم مدت طولانی تری فعال می ماند و در نتیجه کالری بیشتری در طول هضم می سوزد. سرعت متابولیک هضم پروتئین 20 تا 35 درصد افزایش می یابد، در حالی که این افزایش برای چربی ها و کربوهیدرات ها 5 تا 15 درصد است. اگر آنها را مصرف کنید و یک برنامه ورزشی را دنبال کنید، متوجه کاهش وزن خود خواهید شد.

مصرف زیاد پروتئین برای کاهش وزن از کاهش توده عضلانی محافظت می کند. در طول محدودیت کالری، بدن از بافت بدون چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند، در حالی که از سوی دیگر، مصرف زیاد پروتئین به ساخت فیبرهای عضلانی کمک می کند.

مهمترین منابع گیاهی پروتئین

همه سبزیجات پروتئین گیاهی نیستند و منابع اصلی آنها دانه ها و غلات و مشتقات آنها است. منابع گیاهی اصلی پروتئین عبارتند از:

لوبیا

یکی آنها یکی از غلیظ ترین منابع پروتئین در نظر گرفته می شوند. مثلا یک فنجان لنزها وقتی پخته شود، حدود 18 گرم پروتئین بدن را تامین می کند.

اسپیرولینا

اسپیرولینا دارای غلظت بالایی از پروتئین است و فقط 2 قاشق غذاخوری 8 گرم آن حاوی آهن و مس و همچنین سایر مواد معدنی و ویتامین ها است.

شیر سویا

این شیر جایگزین شیر گاو است. یک فنجان از آن 6 گرم پروتئین بدن را تامین می کند.

دانههای چیا

این دانه ها منبع بهترین پروتئین گیاهی هستند. یک اونس دانههای چیا 5 گرم پروتئین و 10 گرم فیبر فراهم می کند.

آجیل

آجیل منابع عالی پروتئین هستند. اگرچه چربی بالایی دارند، اما چربی های سالمی هستند که وقتی خام مصرف شوند، مواد مغذی خود را بهتر حفظ می کنند.

آیا باید پروتئین گیاهی بیشتری مصرف کنیم؟

پروتئین های گیاهی به اندازه پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی نقش مهمی دارند. از این گذشته ، این مواد حاوی نیتروژن هستند که سنتز و ترمیم مولکول ها و بافت ها را انجام می دهند. توزیع کالری در مصرف روزانه شما لزوما منجر به افزایش وزن نمی شود.

با این حال، اگر شما علاقه مند به ترکیب پروتئین بیشتر در رژیم غذایی خود هستید، باید یک را انتخاب کنید متخصص تغذیه برای تعیین بیشتر هدف برنامه خود به دنبال مشاوره باشید. به یاد داشته باشید که کاهش وزن مستلزم تمرکز بر تمام مواد مغذی است که کالری را تامین می کند.

با این حال، اگر می‌خواهید با پروتئین‌های گیاهی وزن بیشتری کم کنید، می‌توانید با تنظیم مقدار و نوع مواد مصرفی به این امر برسید. علاوه بر این، انواع سبزیجات با کیفیت بالا را انتخاب کنید و میزان مصرف خود را با چربی ها و کربوهیدرات های سالم متعادل کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا