دانستنی ها

نانی که منبع غنی فیبر است!/ این نان را در رژیم غذایی خود قرار دهید!

از دید کارشناسان تغذیه، نان به عنوان یکی از مهمترین اجزای رژیم غذایی جهانی شناخته شده است و از آن به عنوان غذای اصلی بسیاری از مردم استفاده می‌شود. در کشور ما، مصرف نان به میزان بسیار زیادی انجام می‌شود و بنابراین ارتقای کیفیت تغذیه‌ای آن، در بهبود سلامتی جامعه ما بسیار مؤثر است. به همین دلیل، توجه به بهبود کیفیت نان به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزا در رژیم غذایی، بسیار ضروری است.

فرهاد تابان درباره‌ی کیفیت نان‌های تولید شده در کشورمان صحبت کرده است و افزوده که اکثر این نان‌ها از کیفیت تغذیه ای مطلوبی برخوردار نیستند. دلیل این موضوع را به آردهایی که بخش عمده سبوس و جوانه آن‌ها جدا شده و فرایند تخمیر کافی نیز در آن‌ها صورت نمی‌گیرد، بازگردانده است.

او در ادامه به توصیه‌های تغذیه‌ای اشاره کرد که دست کم نیمی از غلات مصرفی رژیم غذایی روزانه افراد باید از غلات کامل باشند و یعنی پوسته و جوانه ها حذف نشده باشند.

فرهاد تابان سپس از مزایای مصرف نان کامل صحبت کرد که شامل وجود پوسته و جوانه که منبع غنی فیبر، ویتامین e، ویتامین های گروه b، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند. همچنین مصرف نان کامل در ایجاد سیری و کاهش اشتها، کاهش کلسترول، کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و پیشگیری و درمان سرطان ها موثر است.

تولید نان کامل اهمیت بسیاری از لحاظ های تغذیه‌ای دارد. اما تولید این نوع از نان با چالش هایی همراه است؛ مانند
وجود اسید فیتیک در سبوس،
طعم غیرمطلوب،
رنگ تیره،
حجم کم و بافت سفت،
کندی در فرایند تولید،
نیاز به کارگران ماهر،
هزینه بالای تولید و
ماندگاری کمتر.
از طرفی، بعضی افراد با خواص نان کامل آشنایی کافی ندارند.
به هر حال، تولید نان کامل باعث بهبود کیفیت تغذیه افراد جامعه و ارتقای سلامت آنها خواهد شد.

فواید مصرف نان سبوس دار

معاون غذا و داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی، پیشگیری از یبوست. پیشگیری و کنترل بیماری هایی مانند دیابت، پوکی استخوان، کم خوابی و چاقی را می توان از مزایای مصرف نان سبوس دار دانست.

آیا همه نان های سبوس دار مورد تایید هستند؟

توصیه می‌شود که از خرید نان‌های سبوس‌دار اضافی که در نانوایی به آنها اضافه می‌شود، خودداری کنید. مصرف نان سبوس‌دار به معنای مصرف نانی است که با آرد سبوس‌دار تهیه شده باشد. برخی شرکت‌ها بسته‌بندی تحت عنوان سبوس گندم و سبوس برنج را تهیه می‌کنند، اما حتماً باید به یاد داشت که هر ماده غذایی باید دارای پروانه بهداشتی از سازمان غذا و دارو باشد.

چه کسانی باید مراقب مصرف نان و غلات کامل باشند؟

بر اساس بیانیه سازمان مفدا، تابان سیرت گفت: افراد مبتلا به درجات مختلف نارسایی کلیه در مصرف سبوس احتیاط کنند، توصیه می شود در صورت اسهال طولانی مدت، افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش، از غلات ساده تا بهبودی مصرف کنند. همچنین باید به مصرف سبوس توجه کرد. تحت نظر پزشک باشید و متخصص تغذیه شوید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا