دانستنی ها

این نوشیدنی های خوشمزه کبد شما را چرب می کند!/آب میوه خالص برای کبد مفید یا مضر؟

تحقیق جدیدی توسط ینگ سان و همکارانش از بانک زیستی انگلستان، ارتباط بین مصرف برخی نوشیدنی‌ها و خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را نشان داده است.

نتایچ تحقیق حاکی از این مورد است که مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده، خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش می‌دهد و شامل داده‌های ۱۳۶هزار و ۲۷۷ شرکت‌کننده بدون سابقه بیماری کبدی و بر تأثیر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی و آب میوه خالص بر توسعه بیماری کبد چرب غیر الکلی متمرکز بود.

به گزارش پی ام آپ، به نقل از مدیکال دیالوگ، در این مطالعه مقطعی، بیماری کبد چرب غیرالکلی با استفاده از شاخص کبد چرب با نمره کمتر یا مساوی 60 نشان دهنده وجود بیماری تعریف شد.

محققان از رگرسیون لجستیک برای تحلیل مقطعی و رگرسیون خطر متناسب کاکس برای بررسی طولی استفاده کردند. مدل آماری رگرسیون برای متغیرهای وابسته دوسویی مانند بیماری یا سلامت، مرگ یا زندگی استفاده می‌شود.

یافته ها نشان داد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند، نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی و آب میوه خالص با افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است.

احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی در افرادی که این نوشیدنی ها را مصرف نمی کردند نسبت به افرادی که یک تا دو لیتر یا بیشتر در هفته می نوشیدند به طور قابل توجهی بیشتر بود.

مصرف نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ارتباط معنی داری با خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد. از طرفی مصرف آب میوه خالص با این بیماری ارتباط ضعیفی دارد.

علاوه بر این، این مطالعه شرکت کنندگان را به مدت 10 سال و دو ماه پیگیری کرد که در طی آن 1043 مورد بیماری کبد چرب غیرالکلی در بیمارستان ثبت شد.

مصرف یک تا دو لیتر در هفته و بیش از دو لیتر در هفته نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی خطر بستری شدن در بیمارستان برای بیماری کبد چرب غیرالکلی را به ترتیب 22 و 35 درصد افزایش می دهد.

نتایج این تحقیق روند هشدار دهنده ای را نشان می دهد که نشان می دهد مصرف بیش از حد نوشیدنی های مصنوعی شیرین ممکن است در ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی نقش داشته باشد.

یافته های این تحقیق در مجله Endocrine Practice منتشر شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا