دانستنی ها

این میوه تابستانی سنگ کلیه را از بین می برد

خربزه به دلیل داشتن فیبر بالا و خاصیت خنک کنندگی، حرکات دستگاه گوارش به ویژه روده ها را تنظیم می کند و نقش موثری در دفع سنگ کلیه دارد.

این میوه لذیذ و آبدار که به خاطر خاصیت مرطوب کنندگی و ادرار آور بودن شهرت دارد، برای دفع سنگ کلیه و مثانه بسیار مفید است.

خربزه حاوی ویتامین های مختلف A، D، C، K و E و همچنین سلولز، فیبر، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. این میوه تابستانی با تحریک گلبول های سفید، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با عفونت های داخل بدن مبارزه می کند.

علاوه بر این، وجود آنتی اکسیدان ها، خربزه را به غذایی مناسب برای جلوگیری از پیری زودرس و سرطان تبدیل کرده است. پتاسیم موجود در آن از آسیب ناشی از سدیم اضافی جلوگیری می کند و با کنترل فشار خون و رقیق کردن آن از تصلب شرایین و لخته شدن خون جلوگیری می کند. بنابراین مصرف خربزه روشی موثر برای داشتن قلب سالم و پیشگیری از حمله قلبی است.

از طرفی پتاسیم این میوه زیبا به حفظ تعادل ضربان قلب و افزایش اکسیژن ذخیره شده در مغز کمک می کند. این امر نقش مهمی در افزایش تمرکز، کاهش اضطراب و رفع اختلالات خواب دارد. خواص ضد التهابی خربزه همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو در استخوان ها و مفاصل از التهاب جلوگیری می کند. خربزه به دلیل داشتن فیبر بالا و اثر خنک کنندگی با تنظیم حرکات دستگاه گوارش به خصوص روده ها سلامت بدن را حفظ می کند.

این میوه تابستانی پوست را تغذیه و مرطوب می کند، از افزایش چین و چروک جلوگیری می کند و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند و آن را تمیز، انعطاف پذیر و جوان می کند. یکی دیگر از فواید خربزه این است که با کمک به کلاژن سازی به بازسازی پوست کمک می کند، باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می شود.

آب خربزه برای درمان سوختگی و خراش های سطحی، رفع کک و مک و درمان اگزما نیز بسیار مفید است اما به دلیل قند زیاد میوه مناسبی برای افراد دیابتی و چاق نیست. این میوه به دلیل خاصیت خلط آور و درد سینه در هنگام سرماخوردگی نباید مصرف شود.

5 ویژگی مهم خربزه

1. تنظیم فشار خون

از آنجایی که خربزه حاوی مقدار کمی سدیم و مقدار بیشتری پتاسیم و حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است، مصرف آن می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. به همین دلیل به افراد مبتلا به فشار خون بالا یا سابقه بیماری قلبی به طور کلی توصیه می شود که خربزه را هر روز یا حداقل 4 روز در هفته در تابستان مصرف کنند.

2. کمک به کاهش وزن

بافت خربزه حاوی آب فراوان است و مصرف آن کالری محدودی به بدن می رساند. بنابراین افرادی که رژیم کاهش وزن دارند می توانند از خربزه به عنوان یک میان وعده کم کالری و مغذی استفاده کنند. خوردن خربزه حدود یک ساعت قبل از وعده های غذایی اصلی می تواند به پرکردن معده و کاهش اشتها برای پرخوری کمک کند.

3. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

از آنجایی که خربزه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C، ویتامین B6، اسید پانتوتنیک و پتاسیم است، مصرف منظم خربزه می تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و بهبود جریان خون در بدن کمک کند. اگر می خواهید در تابستان از خستگی ناشی از گرما جلوگیری کنید، توصیه می کنیم خربزه را در میان وعده عصرانه روزانه خود قرار دهید.

4. کمک به تنظیم کلسترول خون

خربزه کم کالری و دارای فیبر غذایی بسیار بالایی است. مصرف روزانه خربزه ممکن است با کاهش سطح LDL خون به جلوگیری از کلسترول بالا در خون کمک کند و راهی برای تنظیم سطح کلسترول خون به ویژه در بیماران قلبی عروقی است.

5. کمک به تنظیم قند خون

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به دلیل داشتن قند زیاد از خوردن طالبی اجتناب می کنند. اما دانستن این نکته مفید است که مصرف متعادل خربزه قند خون را افزایش نمی دهد، اما به دلیل داشتن فیبر و آب فراوان می تواند به تنظیم قند خون کمک کند. یک برش متوسط ​​خربزه می تواند میان وعده خوبی برای بیماران دیابتی باشد.

منبع: برنا

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا