اخبار روز

این موضوع در برنامه های کاندیداها جایی ندارد/ هشدار جدی درباره وضعیت دریای خزر

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است در هشتمین روز تیرماه برگزار شود. در حال حاضر شش کاندیدا روی صحنه هستند، پنج نامزد به وضوح از پایه اصولگرایان و یک نامزد نزدیک به اردوگاه اصلاح طلبان است.

در شرایطی که وعده های زیادی در زمینه وام مسکن مبنی بر ساماندهی بورس و توزیع گوشت در منازل مردم و کاهش تورم و … وجود دارد، برخی کارشناسان بیرون آمده اند. نبود آنها از اجرای سیاست های کلان اقتصادی صحبت می کنند و معتقدند این نوع وعده ها نشان می دهد که برخی هنوز نگاهی منزوی به مشکلات دارند.

سید محمد مجابی در گفتگو با خبرگزاری بازتاب آنلاین با اعلام اینکه می خواهم توجه کاندیداهای حاضر در صحنه و همچنین برنامه ریزان را به موضوع اساسی و مهم آب جلب کنم، گفت: من فقط صحبت می کنم. یکی از دو کاندیدا شنیده ام، دغدغه های محیط زیست و البته آب، اما تا به امروز ندیده ام که کسی برنامه مدونی برای حل بحران آب داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بدون آب هیچ توسعه ای در کشور حاصل نمی شود، ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری فرصت بسیار خوبی برای جلب توجه مردم به مشکلات بزرگ کشور است و امیدوارم این اتفاق بیفتد تا مردمی که این کار را انجام می دهند. این می تواند بزرگترین مشکلات و تمایل افکار عمومی برای حل این مشکلات را بشناسد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: میزان بارندگی در ایران یک سوم بارندگی جهانی است و سرانه مصرف آب در ایران بالاتر از استانداردهای جهانی است.

وی گفت: به رسمیت شناختن حقوق طبیعت و تلاش برای پرداخت حقوق طبیعت از سوی سیاست گذاران بسیار مهم است، این در حالی است که میزان برداشت از آب های سطحی 60 درصد رعایت نمی شود. در بخش دیگر طبق دستورالعمل فعلی قرار است 75 درصد از آب های زیرزمینی برداشت شود اما در این بخش نیز با جذب بیش از حد مواجه هستیم. این اقدامات آینده کشور را تحت تأثیر قرار می دهد و خطر خشکسالی و فرونشست را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

وی گفت: 24 سال پیش دستورالعمل کلی منابع آب از سوی رهبری ابلاغ شد و این دستورالعمل بر اساس اصل 110 قانون اساسی تصویب شد. در این سال ها هر دولتی به این قوانین توجه متفاوتی داشته است. به عنوان مثال در بحث ساخت سد برای برداشت آب عملکرد قوی نشان داده ایم اما در حوزه آبخیزداری، آبخوان داری و حفظ کیفیت آب با عقب ماندگی مواجه هستیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: ماده یک سیاست کلی منابع آب مقرر می دارد که سیستم مدیریت جامع در کل چرخه آب بر اساس اصول توسعه پایدار طراحی شود.

مصرف بهینه آب در کشاورزی تضمینی برای آینده است

معاون سابق سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه کاندیداها اعلام کرده اند که به رهنمودهای ابلاغی رهبری پایبند هستند، گفت: هدف مشخص است اما انتظار می رود این نامزدها مسیر دستیابی را مشخص و اعلام کنند. آنها از هماهنگی پیاده سازی به عنوان یک روش استفاده می کنند.

وی در توضیح این مطلب افزود: طبق بررسی های انجام شده علاوه بر 10.5 میلیارد مترمکعب طبیعت، 80 درصد آب ایران در کشاورزی مصرف می شود. این میزان آب به حدود 70 میلیارد متر مکعب می رسد و می توانید ببینید که ایران با صرفه جویی 1 درصدی چقدر منابع آبی را حفظ می کند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف آب شرب شهرستان حدود 9 میلیارد مترمکعب و میزان مصرف آب صنعت کمتر از 6 میلیارد متر مکعب است، ادامه داد: بنابراین در اینجا مشخص می شود که هدف از بهره وری باید ارتقای بهره وری باشد. مصرف آب در کشاورزی ضمن اینکه 6.2 میلیارد متر مکعب فاضلاب داریم که کمتر از دو میلیارد متر مکعب آن تصفیه و بازیافت می شود. در این میان یک کشور خشک و نیمه خشک باید با طبیعت خود سازگار شود و بازیافت آب را افزایش دهد.

دریاچه ارومیه یعنی اشتغال یعنی توسعه

این فعال محیط زیست به وضعیت اقلیمی ایران اشاره کرد و گفت: اکوسیستم ها در ادبیات توسعه پایدار بسیار حائز اهمیت هستند. این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که انگور در این منطقه به سیب‌کاری تبدیل می‌شود و بخش زیادی از آب برای آبیاری باغ‌های سیب مصرف می‌شود که آب بیشتری نسبت به انگور مصرف می‌شود. همزمان سدهای متعددی در منطقه ساخته می شود که منجر به خشک شدن دریاچه می شود. این دریاچه در حال حاضر 2.6 میلیارد مترمکعب آب دارد اما پیش بینی می شود این میزان به چهار میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

وی گفت: مشکل دریاچه ارویه مشکل کمی نیست خشکی دریاچه اکوسیستم منطقه را تهدید می کند و غبار و غلظت نمک ممکن است جمعیت مناطق اطراف را با بحران مواجه کند. بزرگترین دریاچه جهان را تهدید می کند.

نیمی از ایران پوشیده از خاک است

وی با تاکید بر اینکه نیمی از ایران پوشیده از خاک است، گفت: هجده میلیون هکتار زمین زراعی در کشور ما وجود دارد و پنج میلیون هکتار نیز خاک مرغوب برای کشاورزی موجود است. دریای خزر به دلیل مشکل مهم زباله و جمع آوری زباله توسط تلنبار در معرض خطر نشت قرار دارد.

وی گفت: روابط سیاسی و منطقه‌ای با کشورهای حاشیه دریای خزر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و هرکس رئیس‌جمهور می‌شود باید متعهد به اجرای این برنامه‌ها برای تامین آینده باشد.

223223

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا