اخبار روز

این موجودات کوچک از ژن های باکتری برای تولید آنتی بیوتیک و مبارزه با بیماری ها استفاده می کنند

برخی از ارگانیسم‌های کوچکی که در آب شیرین زندگی می‌کنند با استفاده از دستورالعمل‌هایی برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌هایی که به نوعی توسط باکتری‌ها «دزدیده می‌شوند» از بیماری محافظت می‌کنند. این حیواناتدیوید روتیفر» (روتیفرهای بدلوئید) یا «پروانه خزندهاسم شما هست

بر اساس گزارش دیجیاتو، در حالی که آنها مانند سایر حیوانات دارای دهان، معده، ماهیچه و اعصاب هستند، در برخی موارد کوچکتر از عرض یک تار مو هستند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد وقتی این حیوانات در معرض عفونت قارچی قرار می گیرند، به صدها ژن به ارث رسیده از باکتری ها و سایر میکروب ها متوسل می شوند. برخی از این ژن های دزدیده شده می توانند سلاح هایی مانند آنتی بیوتیک ها یا ضد میکروبی ها تولید کنند.

این کشف دانشمندان را شگفت زده کرد. زیرا آنها نمی دانستند که حیوانات می توانند آنتی بیوتیک تولید کنند. محققان نتایج مطالعات خود را در مجله Nature Communications منتشر کرده اند.

تحقیقات قبلی روی روتیفرها نشان داده است که این حیوانات میلیون‌ها سال است که ژن‌ها را از محیط خود جمع‌آوری می‌کنند. هیچ حیوان دیگری در طبیعت تا این حد ژن را «دزد» نمی کند. با این حال، این اولین بار است که دانشمندان توانسته اند کاربرد آنها را کشف کنند.

نکته جالب دیگر این است که این ژن های پیچیده که در هیچ حیوان دیگری یافت نمی شود، در روتیفرها تکامل یافته است. بنابراین، ممکن است روتیفرها مواد ضد میکروبی تولید کنند که سمیت کمتری برای سایر موجودات (از جمله انسان) نسبت به داروهای تولید شده توسط باکتری ها و قارچ ها دارند.

ژن ها احتمالا از محیط جمع آوری می شوند یکی این یکی از استراتژی های چرخشی برای بقا است.

سرقت ژن یکی از راه های ایجاد آنتی بیوتیک های جدیدتر است

آنتی بیوتیک ها یکی آنها بخش های ضروری صنعت مراقبت های بهداشتی هستند، اما بسیاری از آنها توسط دانشمندان ساخته نشده اند. قارچ‌ها و باکتری‌ها به‌طور طبیعی آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌سازند و انسان نسخه‌های مصنوعی آن‌ها را به عنوان دارو تولید می‌کند. یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که روتیفرها نیز احتمالاً همین کار را انجام می دهند.

دانشمندان مشاهده کرده اند که اجداد ژن های حاوی دستورالعمل های ساخت آنتی بیوتیک را از منابع خارجی کپی می کنند. این حیوانات از این ژن ها برای مبارزه با بیماری های قارچی استفاده می کنند. نتایج این مطالعه نشان داد حیواناتی که با استفاده از این روش زنده مانده بودند ده برابر بیشتر مواد ضد میکروبی تولید کردند.

دانشمندان بر این باورند که روتیفرها می توانند سرنخ های مهمی برای کشف داروهای جدید علیه بیماری های باکتریایی یا قارچی در انسان ارائه دهند. به عبارت دیگر، شما فرزندان را می چرخانید یکی آنها فرصت هایی را برای مبارزه با پدیده “مقاومت میکروبی” می بینند. یک مشکل گسترده ناشی از افزایش مقاومت میکروب ها به آنتی بیوتیک ها.

ژن‌هایی که چرخاننده‌ها از باکتری‌ها گرفته‌اند، حاوی مجموعه‌ای غیرمعمول از آنزیم‌ها هستند که اسیدهای آمینه را به مولکول‌های کوچکی به نام پپتیدهای غیر ریبوزومی تبدیل می‌کنند. دانشمندان در حال تلاش برای درک شرایطی هستند که روتیفرها می توانند این ترکیبات را تولید کنند.

یکی مشکل آنتی بیوتیک های تولید شده توسط قارچ ها یا باکتری ها این است که بسیاری از آنها سمی هستند یا عوارض جانبی بر روی انسان یا حیوانات دارند. اگر روتیفرها بتوانند در سلول های خود آنتی بیوتیک تولید کنند، می توانند راهی برای ساخت داروهای ایمن تر به ما نشان دهند.

چرا افراد عجیب و غریب این همه ژن را می دزدند؟

یکی یکی از ویژگی های عجیب غریبه ها این است که دانشمندان هنوز موفق به مشاهده یک مرد عجیب و غریب نشده اند. روتیفرهای ماده با تخمگذاری که کپی ژنتیکی خود هستند، بدون تخمگذاری تکثیر می شوند.

یکی یکی از مشکلات این روش تولید مثل این است که حیوانات تازه متولد شده ممکن است دقیقاً یکسان به نظر برسند. زیرا ژنوم مادر مستقیماً به فرزندانش منتقل می شود. این روش مزایایی دارد، اما کل حیوانات را در برابر یک بیماری بسیار آسیب پذیر می کند.

دانشمندان بر این باورند که چرخاننده ها ژن های موجود در محیط را جمع آوری می کنند تا از انقراض خود جلوگیری کنند. به خصوص ژن هایی که آنها را از بیماری محافظت می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا