اخبار روز

واریز معوقات رتبه‌بندی معلمان! | اعتراضات معلمان نتیحه داد!

به گزارش پی ام آپ، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که معوقات معلمانی که اعتراض به احکام خود داشتند، در ماه شهریور به حساب آنها واریز شده است.

محمدمهدی کاظمی در یک برنامه تلویزیونی افزود که مسائل مرتبط با رتبه‌بندی در دست انجام است و به اعتراضات همکاران در این خصوص رسیدگی شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره تمهیدات آموزشی در خصوص بازگشایی مدارس توضیح داد: برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس تقریباً از هفت یا هشت ماه قبل شروع می شود و برای سال تحصیلی 1402-1403 از تاریخ 1402-1403 برنامه ریزی می کنیم. بهمن از سال 1401 شروع می کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره هزینه‌های گزاف در خصوص سرویس‌های مدارس توضیح داد که سرویس مدارس یکی از فعالیت‌هاست که به طور مستقیم به آموزش و پرورش مرتبط نیست، اما مسئولیت نظارت بر آن به عهده مدیران مدرسه قرار دارد. او افزود که در سال جاری، آیین‌نامه جدیدی به تصویب هیئت دولت رسیده است. در واقعیت، وظیفه مدیران مدارس برنامه‌ریزی برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است و اگر بخواهند برای این مسئله وقت صرف کنند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

همچنین، کاظمی اعلام کرد که از سال گذشته تا به امروز بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور افتتاح شده و امسال نیز آموزش و پرورش برای جذب ۵۰ هزار معلم اقدام کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه تربیت و تایید صلاحیت معلمان در مدارس غیرانتفاعی اظهار کرد: فرآیند تربیت معلم در مدارس غیردولتی از خرداد ماه آغاز شد و دوره های آموزشی آنها از اوایل شهریورماه تشکیل شد و بر اساس آخرین گزارشات از استان ها. روند آموزش توسط دانشگاه فرهنگیان آغاز شد و شاید در برخی استان ها دوره ها به پایان نرسیده باشد اما در برخی استان ها این آموزش ها به پایان رسیده است. برنامه ریزی توسط دانشگاه فرهنگیان انجام شده و در روزهایی که معلمان کلاس ندارند این آموزش ها تا مهرماه برگزار می شود.

زمینه جذب عوامل مدرسه را فراهم کنید اسفند ماه

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره اشتغال کارکنان مدارس اظهار داشت: این بحث دیروز و امروز نیست و در سال های اخیر هم بوده است. با پیگیری های وزیر و حمایت سازمان اداری و استخدامی مقرر شد در پایان سال 1402 بتوانیم مجوز چند نفر را نهایی و شروع به استخدام کنیم.

کاظمی در خصوص کمبود معلم در برخی از مدارس ابتدایی گفت: نتیجه آزمون جذب معلم اعلام شده و طبیعتاً تشکیلات این افراد که به عنوان نیروی آموزشی جذب می شوند مشخص شده است. این برنامه ریزی در سطح منطقه و شهرداری صورت گرفته و امیدواریم از دوشنبه سوم مهر این سازماندهی باید انجام شود. در برخی استان ها از ابتدا مهر معلمانی که نتایج آنها اعلام شد در مدارس سازماندهی شدند.

بکارگیری بازنشستگان برای آموزش ابتدایی و متوسطه

در مورد استفاده از بازنشستگان برای تدریس در مدارس ابتدایی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: بخشی از منابع انسانی برای تدریس از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فرهنگی به دست می‌آید. بخش دیگر از نیروهای تدریسی از طریق استخدام دبیر، آموزگار، هنرآموز، و آموزگار استثنایی اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، بخشی از نیروی انسانی به صورت موظف در ایام غیرتدریسی نیز تدریس می‌کنند. به علاوه، برای پوشش نیازهای تدریسی، از بازنشستگان نیز بهره‌برداری می‌شود.

وی ادامه داد: “ظرفیت دانش‌آموزی ما در سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما از طرفی تنها به مقدار محدودی معلم وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند و این باعث کاهش تعداد معلمان شده است. با این حال، در دو سال اخیر، جبران نیروی انسانی کمبودی در این زمینه انجام شده و تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا این مشکل رفع شود. این تصمیمات با پیگیری وزیر آموزش و پرورش و همکاری سازمان اداری استخدامی انجام شده است.”

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه برنامه مدارس ثابت است، گفت: پایان برنامه آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. طبق برنامه درسی ملی، ساعات ابتدایی 925 ساعت، دبستان 1110 ساعت و هنرستان ها 1480 ساعت است. طبیعتاً زمان شروع تدریس و کلاس درس در مقطع متوسطه ساعت 7:30 صبح است، اما زمان پایان برای دوره اول و دوم متوسطه و هنرستان ها متفاوت است. اما شناور بودن ساعت کاری نیروهای اداری کمک می کند تا این برنامه ریزی و مدیریت توسط اولیا انجام شود.

پیگیری تصویب قانون حقوق معلمان مدارس غیردولتی

کاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش حقوق معلمان در برخی مدارس غیرانتفاعی، اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدارس غیر دولتی به تصویب یک قانون به منظور حمایت بیشتر از معلمان در مدارس غیر دولتی دنبال می‌کنند. این موضوع از سال گذشته در مجلس در حال بحث و بررسی است و امیدوارند که این مصوبه به ثمر برسد. بر اساس این قانون، مدارس غیر دولتی باید از قوانین کاری پیروی کنند و حقوق معلمان بر اساس نوع مدرسه و تعداد ساعات تدریس متفاوت خواهد بود.

وی توضیح داد که در حال حاضر نظارت بر مدارس غیر دولتی توسط سازمان مدارس غیر دولتی و ادارات استانی انجام می‌شود. معلمان این مدارس می‌توانند نقصان در حقوق خود را اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم انجام شود. برخی از معلمان به دلایلی خودسانه این امر را اعلام نمی‌کنند و این مشکل ممکن است به عدم آگاهی مسئولان از وضعیت واقعی آنها بازگردد.

ما در مورد قرارداد با نیروهای خرید خدمات مشمول قانون هستیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام نیروهای خرید خدمت گفت: در قانون بودجه کشور بکارگیری نیروهای خرید خدمت ممنوع است. همکاران ما به دنبال مجوز هستند. البته در دو آزمونی که امسال انجام شد اکثر نیروهای خدمت گیرنده شرکت کردند و اکثر این افراد استخدام شده و مشکلشان تقریبا حل شده است. ما در این زمینه تابع قانون هستیم.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا