اخبار روز

این مجموعه بلندپروازانه و ناسازگار است

در اجلاس سران در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، رهبران بریکس برای پیوستن به ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آرژانتین، مصر و اتیوپی موافقت کردند.

این کشورها از ژانویه سال آینده رسما به اعضای بریکس تبدیل می شوند. هنوز مشخص نیست که رهبران بریکس چه معیارهایی را برای عضویت اعضای جدید تعیین کرده اند و بر چه اساسی از این کشورها دعوت کرده اند.

گروه BRICS از کجا آمد و موسس آن کیست؟

جیم اونیل، اقتصاددان ارشد در شرکت خدمات مالی و بانکی گلدمن ساکس، که پیش از این در بین سال‌های 2015 تا 2016 به عنوان وزیر دارایی بریتانیا در هر دو دولت دیوید کامرون و ترزا می خدمت کرده بود، در مقاله‌ای در سال 2001 با عنوان «ساختن یک اقتصاد جهانی بهتر» نوشت. – بریکس پتانسیلی را که قدرت های اقتصادی نوظهور برزیل، روسیه، چین و هند برای فعالیت اقتصادی مشترک برجسته کرده بودند، برجسته کرد. وی با درج حروف اول نام این کشورها، نام «BRIC» را برای این گروه پیشنهاد کرد.

در آن زمان، آفریقای جنوبی هنوز به این ایده نرسیده بود. آقای اونیل در این مقاله تحلیلی که در محافل اقتصادی، مالی، تجاری و دانشگاهی مورد توجه گسترده قرار گرفت، پیش بینی کرده بود که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال های 2001 و 2002 افزایش می یابد. گروه 7 کشور در حال افزایش است.

چرا بریکس مهم است؟

کشورهای عضو بریکس رکوردهای زیادی دارند:
• اولین کشور (روسیه)، سومین (چین)، پنجمین (برزیل) و هفتمین کشور (هند) بزرگ جهان
• پرجمعیت ترین کشورها (دو میلیارد کشور در جهان) چین و هند هستند
• علاوه بر آفریقای جنوبی، چهار کشور دیگر از نظر مساحت و ده کشور برتر از نظر جمعیت و تولید ناخالص داخلی در بین هفت کشور برتر جهان قرار دارند.
• سه ارتش از پنج ارتش بزرگ جهان از نظر پرسنل فعال
• کشورهای بریکس حدود 40 درصد جمعیت، حدود یک چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک سوم مساحت زمین را تشکیل می دهند.
• آفریقای جنوبی، تنها کشور آفریقایی بریکس، دومین اقتصاد بزرگ آفریقا از نظر تولید ناخالص داخلی است
کشورهای بریکس از مهمترین تولیدکنندگان کالا، خدمات و مواد خام در سراسر جهان هستند.
• ذخایر وسیع و متنوعی از منابع طبیعی و زیرسطحی از جمله انرژی و عناصر کمیاب، نیروی کار فراوان و ارزان و هزینه تولید پایین دارند.

بریکس در مقابل دلار آمریکا

رهبران بازارهای نوظهور در قالب گروه BRICS چندین سال است که با صحبت از نیاز به تلاش برای شکست امپراتوری دلار آمریکا طرفداران زیادی را به دست آورده اند.

اما در عمل به دلایلی که همیشه وجود داشته است، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. «مارکوس اشورث» که چندین سال است رئیس استراتژی بازار در بانک سرمایه گذاری چینی هایتونگ اوراق بهادار لندن بوده است، تأکید می کند: عامل تعیین کننده عنوان «ارز ذخیره» دلار آمریکا است. ارز مورد استفاده برای معاملات داخلی دلار پس از ارزهای تقریباً همه کشورها، پرمصرف ترین وسیله مبادله در جهان است.

حتی گاهی اوقات در این زمینه از ارزهای داخلی نیز پیشی می گیرد. تقریباً همه کالاها از جمله نفت و طلا به دلار معامله می شوند. حتی ارزهای دیجیتال تقریباً منحصراً به دلار آمریکا ارزش گذاری می شوند. برای یک ارز ذخیره نیز استفاده از آن به عنوان ذخیره ارزش بسیار مهم است. صندوق بین المللی پول تخمین می زند که 59 درصد از ذخایر بانک مرکزی جهانی به دلار است، در حالی که 20 درصد به یورو و تنها 5 درصد به یوان است.

بریکس یک مجموعه بلندپروازانه اما متنوع از کشورها (از جمله برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) است که به دنبال به چالش کشیدن تصورات سلطه غرب در امور جهانی است.

ده ها کشور دیگر برای پیوستن به این گروه صف کشیده اند. دولت ایران در نظر دارد دلار آمریکا را برای 10 میلیارد دلار تجارت دوجانبه با عراق کنار بگذارد.

دو کشور قصد دارند ارزهای محلی خود را تقویت کرده و به وابستگی به دلار آمریکا پایان دهند. این حرکت اقتصاد محلی آنها را تقویت می کند و در دراز مدت به کسب و کارها کمک می کند. توافق ایران و عراق در حالی صورت می گیرد که ائتلاف بریکس به دنبال ایجاد ارز جدیدی برای جایگزینی دلار آمریکا است.

وزیر نفت و گاز هند گفته است که سیستم های پرداخت بین المللی “از مدت ها پیش وجود داشته اند” و انتقال دلار “خیلی آسان” نیست. معاملات نفتی گاهی با یوان چین، روبل روسیه یا روپیه هند تسویه می شود، اما ایده “دلارسازی” De Eine – یعنی دور شدن از دلار آمریکا برای تسویه معاملات به ارزهای دیگر – هنوز راه درازی دارد. خاموش

بریکس دلار آمریکا را با نفت و گاز به چالش می کشد

بانک BRICS، که معمولاً به عنوان بانک توسعه جدید (NDB) شناخته می شود، تأیید کرده است که بررسی درخواست های کشورهایی که رسماً برای پیوستن به این اتحاد درخواست داده اند، آغاز کرده است. دیلما روسف، رئیس بانک توسعه جدید، گفت که این بانک در حال بررسی درخواست های 15 کشور است.

وی تایید کرد که اولویت برجام تنوع جغرافیایی است. بانک توسعه جدید و عربستان سعودی در ماه ژوئیه گفتگوهای مالی انجام دادند زیرا این بانک نیاز به جذب سرمایه جدید داشت. بانک BRICS به منابع مالی نیاز دارد زیرا وام دهی دلار آمریکا به دلیل تحریم ها علیه روسیه متوقف شده است.

بنابراین، عربستان سعودی ممکن است کلید احیای آن باشد و مسیر جدیدی را در بازارهای اعتباری جهانی تعیین کند. وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین به نمایندگی از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در نشست بریکس سخنرانی کرد. او در سخنرانی خود در حمله ای پنهان به آمریکا مدعی شد که آمریکا برای حفظ هژمونی جهانی خود وسواس دارد. ایالات متحده با اجبار سایر کشورهای در حال توسعه به استفاده از دلار مانع رشد آنها می شود. هر کشوری حق دارد راه خود را طی کند و آمریکا باید از کند کردن رشد خود دست بردارد.

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت که این کشور دیدگاه‌های مشابهی در مورد توسعه با چین و روسیه دارد. رئیس جمهور شی، برجام را به عنوان یک فدراسیون بسیار مهم می داند که نقش مهمی در اصلاح حکمرانی جهانی و ترویج چندجانبه گرایی و همکاری در سراسر جهان ایفا می کند. بنابراین، در فرآیند دلارزدایی، نفت و گاز ممکن است کلید اصلی تقویت ارزهای محلی و دور شدن از دلار آمریکا باشد. علاوه بر این، به دلیل علاقه هشت کشور عربی به پیوستن به این بلوک، همه چیز در حال تزلزل است.

گسترش کشورهای بریکس می تواند بازی را تغییر دهد و چشم انداز دلار آمریکا را برای سال های آینده به خطر بیندازد. اتحاد BRICS در تلاش است تا با استفاده از ارزهای محلی برای تسویه معاملات برون مرزی، دلار آمریکا را به چالش بکشد. بریکس همچنین سایر کشورهای در حال توسعه را متقاعد می کند که به وابستگی خود به دلار آمریکا و تجارت با ارزهای محلی پایان دهند.

این ایده با موفقیت کمی روبرو شد، زیرا تعداد معدودی از معاملات بدون دلار تسویه شد.

بنابراین، آیا کشورهای بریکس دلار را به طور کامل کنار می گذارند و به ارزهای محلی تکیه می کنند؟ از نظر فنی، ائتلاف بریکس می تواند دلار آمریکا را کنار بگذارد، البته با هزینه زیاد. هند و برزیل به خوبی از بهایی که باید بپردازند و عواقبی که باید با آن مواجه شوند آگاه هستند، اما چین و روسیه آماده هستند.

اکنون پس از گذشت بیش از 20 سال از پیشنهاد «جیم اونیل» ایده ایجاد «بریکس»، بسیاری منتظر لغو دلار در معاملات جهانی و تشکیل واحد پولی مشترک در میان کشورهای بریکس هستند. ایده ای که جیم اونیل آن را مضحک می داند.

او در گفت و گوی تصویری با شبکه خبری 4 لندن با تمسخر لغو دلار گفت: وقتی چنین چیزی را می شنوم آنقدر جلوی خودم را می گیرم که نمی خندم.

وی در گفتگوی دیگری با روزنامه “فایننشال تایمز”، ایده ایجاد واحد پولی مشترک برای کشورهای بریکس را “بسیار غیرممکن” توصیف کرد.

*منبع اطلاعات

۳۱۱۳۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا