اخبار روز

تشویق یا جریمه مالکان بر چه اساسی است؟

به گزارش پی ام آپ، بازار مسکن تحت تاثیر تورم حاکم بر اقتصاد ایران در سال های اخیر افزایش بی رویه قیمت ها را تجربه کرده است و تحت تاثیر افزایش قیمت مسکن، بازار اجاره نیز با تورم بالایی همراه بوده است. بخش اجاره نشان می دهد که قیمت اجاره در سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد بیش از 50 درصدی همراه بوده است.

نمایندگان مجلس در راستای کنترل بازار مسکن و اجاره دیروز در جلسه علنی تمامی موارد طرح دو فوریتی کنترل و دستور قیمت اجاره بهای املاک مسکونی را تصویب کردند. این در حالی است که در سال‌های اخیر طرح‌های متعددی از سوی مجلس و دولت برای کنترل بازار مسکن و اجاره ارائه شده، اما در عمل تاثیری نداشته و نه تنها از تورم مسکن کاسته نشده است، اما شاهد افزایش تنش قیمت مسکن و اجاره بها بوده ایم.

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در خصوص تفاوت طرح دیروز با طرح های قبلی به همشهری آنلاین گفت: اصل طرح جدید مجلس، تنظیم بازار مسکن و اجاره و اعمال قانون در مورد خانه ها و زمین های احتکار شده و هدف است. این است که این خانه ها و زمین در چرخه آزاد شود. علاوه بر این، این طرح تعدادی از تضاد منافع مانند رابطه بین حق الزحمه مشاوران املاک و قیمت معاملات ملکی را برطرف کرده است.

اقبال شکری ادامه داد: همچنین افزایش وام و سپرده مسکن به 200 میلیون تومان برای تهران، 150 میلیون تومان برای مراکز استان ها، 100 میلیون تومان برای شهرها و 40 میلیون تومان برای روستاها داشته است که امیدواریم امسال اجرایی شود.

ثبت اطلاعات مکان و معاملات اجاره الزامی است

در طرح مضاعف کنترل و دستوری اجاره بهای مسکن که قرار است به زودی ابلاغ شود، مقرر شده است مالکانی که نرخ افزایش اجاره بها اعلام شده (25 درصد) را رعایت نکنند به میزان 40 درصد اجاره بها سالیانه جریمه خواهند شد. در عین حال بسیاری معتقدند اجرای چنین مواردی ضمانت اجرایی ندارد.

همچنین کارشناسان یکی از ضعف‌های بزرگ در اجرای این نوع طرح‌ها را نبود بانک اطلاعاتی جامع، شفاف و حرفه‌ای در بازار اجاره می‌دانند که باعث می‌شود مالکان اجاره‌های گزافی وضع کنند و مستاجران مجبور به پذیرش آن‌ها شوند.

یکی از اعضای کمیسیون ساختمان مجلس در این خصوص با تاکید بر اینکه با اجرای طرح جدید ساماندهی بازار اجاره، سامانه املاک و مسکن به زودی تکمیل می شود، گفت: در طرح جدید مجلس موارد زیادی وجود دارد. بر ثبت اطلاعات در بسترهای اطلاعاتی تاکید شده و مقرر شده است. کلیه افرادی که از هر دستگاه اداری خدمات دریافت می کنند باید آدرس خود را در سامانه املاک و مستغلات ثبت کنند، در غیر این صورت خدمات اداری به آنها ارائه نخواهد شد. مشاوران املاک یا دفاتر ثبت اسناد و کسانی که این ثبت را انجام نمی دهند اعم از مالکان و مشاوران املاک.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با بیان اینکه در طرح کنترل و دستور قیمت اجاره مسکن، علاوه بر اعمال جریمه برای افرادی که سقف اجاره بها اعلام شده را رعایت نکنند، مشوق‌های خوبی نیز برای مالکان منصف در نظر گرفته شده است. : به اجاره بهای اعلام شده از سوی شورای عالی مسکن پایبند بوده و یا قراردادهای بیش از یک ساله می بندند و یا ملک خود را به خانواده های پرجمعیت تحت پوشش کمیته و تامین اجتماعی اجاره می دهند، یک سری پاداش و مشوق های مالیاتی در نظر گرفته می شود.

شکری ادامه داد: علاوه بر این برای تمامی اراضی موات اعم از دولتی و خصوصی و حقوقی و حقیقی که دو سال است ساخته نشده است، یکسری عوارض پیش بینی شده و به شهرداری ها فرصت داده شده تا در این زمینه اقدام کنند. برای شناسایی زمین و خانه های خالی هزینه های شما برای ساخت خانه ها باید به خودتان اختصاص داده شود.

عضوکمیسیون ساختمان مجلس با تاکید بر اینکه مجلس و دولت با جدیت به دنبال ساماندهی بازار مسکن هستند، گفت: به نظر می رسد با عرضه مسکن اعم از اجاره ای و تملیکی و تدابیری که در حال اندیشیدن است، ساماندهی مسکن نیز انجام شود. بازار و جلوگیری از احتکار زمین و مسکن». و تعارضات موجود را که این موضوع می تواند بر فضای روانی اثر بگذارد و همچنین با سایر قوانینی که در مجلس تصویب شده است، از جمله قانون مالیات بر خانه های خالی، قانون مالیات بر عایدی سرمایه و قوانینی از قبیل غیر. -ثبت معاملات با اسناد غیررسمی پیش بینی ما این است که در سال آینده بازار زمین، مسکن و اجاره را مدیریت کنیم و از سفته بازی، مافیا و قیمت گذاری پرهیز کنیم و به این ترتیب از کالاهای سرمایه ای مسکن کسر شود.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن طرح جدید نیازمند نظارت سریعتر مجلس و وزارت راه و شهرسازی و اجرای قاطع آن از سوی دولت هستیم، افزود: قرار است دولت در مورد قیمت گذاری مسکن نیز نظر بدهد. زیرا زمانی که افراد زیادی در یک محصول دخیل هستند، دولت نمی تواند دست به کار بنشیند، اما موظف است این موضوع را ساماندهی و برنامه ریزی کند، بنابراین پیشنهاد می کنیم در قیمت های بخش قیمت گذاری لحاظ شود و اجازه نقل قول بدون تحقیق و کار علمی و میدانی در حوزه مسکن داده نشود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا