دانستنی ها

با ماده ای که سبب کند ذهنی میشود آشنا شوید! /جزئیات

دو ماه پس از اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا درباره بی‌خطری شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام، این بار به دلیل تأثیرات منفی احتمالی آن بر روی یادگیری و حافظه، این ماده خبرساز شده است.

محققان کالج پزشکی دانشگاه ایالتی فلوریدا دریافتند که موش‌های نر که در آزمایش‌های حیوانی آسپارتام مصرف می‌کنند، نقص‌های یادگیری و حافظه را به فرزندان خود منتقل می‌کنند. این علائم ارثی در گروه کنترل که آسپارتام دریافت نکرده بودند وجود نداشت.

به گزارش همشهری آنلاین، این یافته ها نتیجه مطالعه سال 2022 محققان است که مصرف آسپارتام را با رفتارهای ارثی شبه اضطرابی در دو نسل مرتبط می کند. رادیپ باید از دپارتمان علوم زیست پزشکی در دانشگاه فلوریدا می گوید بین یادگیری، حافظه و اضطراب همپوشانی وجود دارد، به این معنی که اغلب یک مؤلفه احساسی در یادگیری ما وجود دارد. زمانی که تأثیر عاطفی وجود داشته باشد، رویداد را بهتر به خاطر می آورید. اما این یک عملکرد و شبکه مغز کاملاً متفاوت است. ما همچنین دریافتیم که این در فرزندان موش رخ داده است. این یک راه دیگر برای حمایت از این است که چنین انتقالی به دلیل تغییرات اپی ژنتیکی در اسپرم اتفاق می افتد.

به مدت 16 هفته، یک گروه از موش ها آب مخلوط شده با 7 درصد آسپارتام، معادل دو نوشابه رژیمی ۲۳۷ میلی‌لیتری در روز مصرف کردند، در حالی که به گروه دیگر دوز بالاتر 15 درصد داده شد. گروه کنترل فقط آب مصرف کردند. موش‌ها در هفته‌های چهارم، هشتم و دوازدهم روی کارهای شناختی مختلف آزمایش شدند. در آزمایش نهایی، حیوانات باید یاد می گرفتند که یک جعبه امن از میان 40 گزینه در یک منطقه دایره ای پیدا کنند. موش های گروه کنترل بدون آسپارتام به سرعت جعبه را پیدا کردند. هر دو گروه 7% و 15% آسپارتام زمان زیادی برای یادگیری نیاز داشتند. بعدها، زمانی که نرها با ماده هایی که در معرض آسپارتام نبودند جفت شدند، نسل اول نر و ماده دارای نقص های مشابهی در یادگیری و حافظه بودند.

«دیدر مک کارتی» یکی از نویسندگان این مطالعه از دپارتمان علوم زیست پزشکی و مرکز ترمیم مغز گفت: «ما می بینیم که آنها از استراتژی متفاوتی استفاده می کنند، اما در نهایت جعبه فرار را پیدا می کنند. موش هایی که با آسپارتام تغذیه می شوند ممکن است دوباره کار کنند، اما ممکن است بیشتر طول بکشد یا ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشند. محققان امیدوارند تغییرات اپی ژنتیکی ناشی از آسپارتام در اسپرم را بررسی کنند. جالب اینجاست که کاستی های یادگیری و حافظه به نسل دوم موش ها منتقل نشد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا