دانستنی ها

مضررات مصرف روغن نارگیل! / بررسی نتایج تحقیقات آزمایشگاهی در مورد روغن نارگیل!

بسیاری تصور می‌کنند که روغن نارگیل یکی از روغن های سالم است که می‌تواند با خیال راحت جز رژیم غذایی قرار بگیرد. اما تحقیقات صورت گرفته خلاف این را نشان داد و متخصصان اعلام کردند که بهتر است به جای این روغ از روغن‌های اشباع نشده استفاده کرد.

در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند روغن نارگیل سالم است، یک مطالعه جدید خلاف این را نشان می دهد.

به گزارش پی ام آپ به نقل از مهر، این مطالعه نشان می دهد که روغن نارگیل توانایی موش ها را برای استفاده از لپتین و انسولین، دو هورمون حیاتی، مختل می کند و مقاومت به انسولین یکی از ویژگی های کلیدی دیابت نوع 2 است.

متخصصان تغذیه به جای چربی های اشباع مانند روغن نارگیل، چربی های اشباع نشده یا چند غیراشباع را توصیه می کنند. طبق یک مطالعه جدید، دوزهای پایین روغن نارگیل که به مدت هشت هفته به رژیم غذایی موش ها اضافه شد، منجر به تغییراتی در متابولیسم آنها شد که با چاقی و بیماری های مرتبط با آن مرتبط است.

روغن نارگیل توانایی موش ها را برای استفاده صحیح از لپتین و انسولین، دو هورمون مهم که مصرف انرژی، گرسنگی و نحوه پردازش چربی و قند را در بدن تنظیم می کنند، مختل کرد. این یافته ها از این فرضیه حمایت می کند که رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اشباع شده می تواند منجر به مقاومت به لپتین شود. همانطور که مقاومت لپتین ایجاد می شود، بافت ذخیره چربی بدن که به عنوان بافت چربی سفید شناخته می شود، نسبت به لپتین کمتر حساس می شود.

این مطالعه مبتنی بر تحقیقات قبلی است که در آن نویسندگان مشاهده کردند که روغن نارگیل باعث یک پاسخ التهابی مرکزی و محیطی، افزایش وزن، درصد چربی بالاتر، کاهش مصرف انرژی و رفتار مضطرب در موش ها می شود که نشان دهنده عدم تعادل سیستمیک است.

در این مطالعه 60 موش به سه گروه دریافت کننده مکمل مایع تقسیم شدند. به عنوان گروه کنترل، به یک گروه آب، به یک گروه 100 میکرولیتر روغن نارگیل فوق بکر تجاری و به یک گروه 300 میکرولیتر از همان روغن داده شد.

دوزهای روزانه روغن نارگیل از نظر کالری معادل 13 گرم چربی اشباع یا 5 درصد کالری از چربی اشباع شده برای یک بزرگسال سالم بود. محققان دریافتند که روغن نارگیل باعث ایجاد استرس در شبکه آندوپلاسمی می شود. این ناحیه ای از سلول است که در آن پروتئین ها ساخته و پردازش می شوند.

به گفته محققان، مطالعات انسانی بیشتری برای ارزیابی روغن نارگیل مورد نیاز است، اما برخی ملاحظات شامل مصرف و پردازش روغن است. نتیجه این مطالعه: “روغن نارگیل را برای بهبود سلامت خود استفاده نکنید. این یک غذای فوق العاده نیست.”

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا