دانستنی ها

با خوردن این غذا ها عقل خود را از دست خواهید داد!

نقش مهمی در حفظ سلامت مغز، به حداقل رساندن التهاب و سمیت دارد و حتی باعث انعطاف پذیری متابولیک، بهبود جریان خون، اکسیژن رسانی، عملکرد میتوکندری و مواد مغذی می شود. نشان داده شده است که پیروی از الگوهای غذایی غنی از آنتی اکسیدان، مانند رژیم مدیترانه ای، و تمرکز بر مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های B به طور طبیعی از سلامت مغز حمایت می کند. مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات نیز عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم و ریز مغذی ها به حفظ سلامت مغز کمک می کند. با این حال، برخی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند به مغز و عملکرد آن آسیب برساند. به خصوص اگر آن را به طور منظم مصرف کنید.

اگر نگران سلامت مغز و عملکرد شناختی خود هستید، از این مواد غذایی اجتناب کنید:

1) مرغ سرخ شده

غذاهای سرخ شده و ترد به طور کلی خوشمزه و پرطرفدار هستند، اما غذاهایی که اغلب سرخ شده هستند، مانند مرغ سوخاری، برای مغز مفید نیستند. مطالعات همچنین نشان می دهد که مصرف زیاد غذاهای سرخ شده خطر آسیب رساندن به سلامت شناختی را افزایش می دهد.

2) پاستل

تنقلاتی مانند پاستیل تقریباً هیچ ماده مغذی ندارند، زیرا اساساً از شکر خالص تهیه می شوند. در حالی که بدن به قند به شکل گلوکز به عنوان منبع انرژی نیاز دارد، مصرف بیش از حد قند با اختلال حافظه و افزایش خطر زوال عقل همراه است. بنابراین بهتر است مصرف این تنقلات شیرین را به حداقل برسانید. اگر تمایل به مصرف شیرینی دارید، میوه های شیرین بخورید. حاوی قند طبیعی و بسیاری از مواد مغذی است.

3) هات داگ

مصرف مکرر هات داگ یا سایر گوشت های فرآوری شده سلامت مغز را تهدید می کند. گوشت های فرآوری شده تاثیر منفی بر سلامت شناختی دارند. متاسفانه این گوشت ها به خصوص هات داگ حاوی نیترات و نیتریت هستند که خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون و همچنین سرطان، بیماری های قلبی عروقی و دیابت را افزایش می دهند.

4) دونات

دونات از دو جهت برای سلامت مغز مضر است. اول اینکه، دونات ها اغلب حاوی قند اضافه شده هستند، که می تواند عملکرد شناختی را در صورت مصرف در مقادیر زیاد کاهش دهد. دوم اینکه دونات جزو غذاهای سرخ شده است و به عنوان یک غذای فرآوری شده به حساب می آید. همین دو دلیل کافی است تا از خوردن این غذای خوشمزه و خوش ظاهر خودداری کنید تا از سلامت مغز محافظت کنید.

5) نوشابه های رژیمی

یک شیرین کننده مصنوعی به نام آسپارتام به جای شکر در نوشابه های رژیمی استفاده می شود. عملکردهای ضروری مغز از جمله آزادسازی دوپامین و سروتونین را مهار می کند و با افزایش خطر ناتوانی های یادگیری، تحریک پذیری و سایر مشکلات سلامت عصبی-رفتاری مرتبط است.

مصرف بیش از حد آسپارتام بدون عارضه نیست. سردرد، سرگیجه، تومور مغزی، نقص اعضای جنین و حملات صرع از عوارض این ماده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا