به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، معصومه تهرانی، عضو هیئت علمی گروه تحقیقاتی آموزش بهداشت و درمان جهاد دانشگاهی خوزستان، گفت: سرطان، تقسیم غیرطبیعی سلول های بدن است و انواع مختلفی دارد سرطان زا می تواند یک ماده شیمیایی، ویروسی یا فیزیکی باشد که باعث سرطان می شود.

وی افزود: سرطان یک فرآیند سه مرحله ای است که شامل شروع، پیشرفت و گسترش است و رژیم غذایی در هر مرحله از سرطان می تواند بر روند سرطان زایی تاثیر بگذارد.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: از جمله جنبه های مختلف سبک زندگی، رژیم غذایی است یکی این یکی از متغیرترین جنبه های زندگی افراد است که می تواند بر سلامت فرد و خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد. یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی نه تنها می تواند از بیماری جلوگیری کند، بلکه عوارض جانبی طولانی مدت رژیم های درمانی را در بیماران سرطانی کاهش داده و سلامت کلی و بقای بیماری های مزمن مرتبط با سرطان مانند چاقی، فشار خون بالا، چربی ها و بیماران دیابتی را بهبود می بخشد. .

وی افزود: بیان ژن ها می تواند تحت تاثیر مواد مغذی در دوران بارداری، کودکی و در طول زندگی باشد، بنابراین می توان گفت که رژیم غذایی و رژیم غذایی تقریباً عامل 35 درصد سرطان ها هستند، مانند: ب- سرطان های ناحیه فوقانی، دستگاه گوارش، سینه، پروستات، روده بزرگ، کبد، پانکراس و غیره نقش دارند.

تهرانی گفت: رژیم غذایی می تواند حاوی عوامل ضد سرطان و سرطان زا باشد. چربی ها به خصوص چربی های اشباع شده، گوشت های قرمز و فرآوری شده، دودی ها و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای کنسرو شده، برخی از روش های پخت گوشت مانند کباب کردن در دمای بالا و در تماس با شعله و سرخ کردن عمیق قوطی افزایش خطر ابتلا به سرطان با تولید مواد سرطان زا و همچنین افزایش احتمال عود سرطان در افراد با سابقه بیماری و همچنین کاهش احتمال موفقیت درمان های رایج سرطان.

وی افزود: آب پز، بخارپز، مایکروویو و فر از روش های مناسب طبخ گوشت است.

یکی از اعضای هیات علمی گروه پژوهشی آموزش بهداشت جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل و تصفیه نشده یا کمتر تصفیه شده مانند برنج قهوه ای یا ماکارونی با فیبر یا نان با سبوس به جای نان از آرد سفید و تصفیه شده مانند نان باگت و نان تست و یا انواع کیک و کلوچه و همچنین تاکید بر مصرف حبوبات و مغزها و همچنین مصرف لبنیات کم چرب و محدود کردن گوشت قرمز. ، چربی ها، روغن ها و شیرینی ها می توانند به پیشگیری از سرطان کمک کنند

وی تصریح کرد: این نوع رژیم ها به دلیل دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی، خاصیت آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی دارند و به دلیل فیبر زیاد، با کاهش وزن و افزایش احساس سیری، خطر ابتلا به چاقی را کاهش می دهند. سرطان می شوند.

تهرانی افزود: رژیم های غذایی گیاهی نه تنها در پیشگیری از سرطان، بلکه در کنترل و درمان این بیماری نقش دارند. وقتی صحبت از محدود کردن گوشت قرمز در رژیم غذایی گیاهی به میان می‌آید، این موضوع حذف کامل گوشت قرمز نیست، زیرا گوشت قرمز منبع مواد مغذی با ارزشی مانند پروتئین، آهن، روی و ویتامین B12 است، بلکه بر اساس مطالعات، این موضوع در مورد محدودیت گوشت قرمز گوشت قرمز به معنای مصرف گوشت قرمز حداکثر سه بار در هفته است که معادل 350-500 گرم وزن پخته یا 750-700 گرم وزن خام است.

وی تصریح کرد: در بین انواع چربی های موجود در رژیم غذایی، چربی های اشباع و ترانس مضر ترین و اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 مفیدترین چربی ها هستند. افزایش مصرف چربی های اشباع شده مانند چربی گوشت قرمز، چربی لبنیات یا انواع چربی ها و روغن های حیوانی یا روغن های گیاهی هیدروژنه با افزایش خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان سینه مرتبط است.

این کارشناس برتر علوم تغذیه افزود: از سوی دیگر اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل اثرات ضد التهابی، کاهش تکثیر و تسریع مرگ سلول های سرطانی با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. سبزیجات برگ سبز مانند خرفه و کاهو، بذر کتان و روغن، روغن کانولا، روغن هسته انگور، گردو و ماهی از منابع غذایی امگا 3 محسوب می شوند.

وی بیان کرد: ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که کمبود آن باعث بروز مشکلات و بیماری های بسیاری از جمله سرطان می شود. طبق مطالعات، سطوح سرمی بالای 25 هیدروکسی ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان پروستات مرتبط است.

تهرانی افزود: برخی از بیماران سرطانی اغلب برای مدیریت علائم و عوارض درمان سنتی سرطان به مکمل های غذایی مانند مولتی ویتامین و آنتی اکسیدان روی می آورند. با این حال، این مکمل‌ها می‌توانند اثرات مثبتی مانند اثرات هم افزایی و افزایش اثربخشی داروها یا اثرات منفی مانند تداخلات متابولیکی و دارویی، کاهش مزایای درمانی درمان‌های مرسوم سرطان داشته باشند.

وی گفت: بنابراین بهترین توصیه این است که ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را از مواد غذایی دریافت کنید تا از مکمل ها.

یکی از اعضای هیات علمی گروه پژوهشی آموزش بهداشت جهاد دانشگاهی خوزستان افزود: به منظور پیشگیری از سرطان یا پیشگیری از عود سرطان و همچنین افزایش شانس درمان موفق سرطان در بیماران سرطانی، به طور کلی توصیه های تغذیه ای ارائه می شود. این شامل انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید در بیشتر روزهای هفته و حفظ وزن خود در محدوده طبیعی تا حد امکان می باشد.

وی گفت: مصرف غذاها و نوشیدنی های پرکالری که باعث چاقی می شوند را محدود کنید و از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.

تهرانی اضافه کرد: مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، حبوبات و غلات و محدود کردن مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند کربوهیدرات های تهیه شده از آرد سفید مانند نان باگت، نان سوخاری، کیک، کلوچه، نوشیدنی های شیرین و غیره.

این کارشناس برتر علوم تغذیه گفت: مصرف گوشت قرمز و نمک را محدود کنید. از غذاهای کپک زده خودداری کنید. سعی کنید نیازهای غذایی را صرفاً از طریق رژیم غذایی و نه از طریق مکمل ها تامین کنید. برای کودکان، شیردهی را در نظر بگیرید.

۲۳۳۲۳۳

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما