دانستنی ها

علائمی که نشان‌دهنده حمله قلبی هستند! | جزئیات دقیق بروز این علائم قبل از حمله قلبی!

یکی از اصول ساده در مورد هر بیماری، این است که پیشگیری بهتر از درمان است، به ویژه در صورتی که علائم به درستی شناسایی نشده باشند.

در این راستا، در ادامه به توضیح علائم مهمی که گاهاً یک ماه (یا حتی زودتر) قبل از حمله قلبی رخ می‌دهد، پرداخته خواهد شد. با داشتن این اطلاعات، نیازی به نگرانی بیش از حد درباره وقوع یک حمله قلبی نیست، با این حال این اطلاعات مفید خواهند بود.

1-خستگی شدید

یکی از علائمی که ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد، خستگی غیرمعمول و بیش از حد است.

این علائم بیشتر در زنان گزارش شده‌اند. خستگی به دلیل فعالیت بدنی یا ذهنی نیست و تا پایان روز به تدریج افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، فرد ممکن است با انجام کارهای ساده مانند مرتب کردن تخت یا دوش گرفتن که در واقع فعالیت‌های غیرفزاینده هستند، احساس خستگی خاصی بکند.

2- درد شکم یا ناراحتی معده

دردهای شکمی، احساس خالی یا پر بودن، حالت تهوع، نفخ یا ناراحتی معده شایع ترین علائم مشکلات قلبی هستند. احتمال بروز این علائم در مردان و زنان برابر است.

درد شکم قبل از حمله قلبی ماهیتی اپیزودیک دارد و برای مدت کوتاهی کاهش می یابد و سپس عود می کند. استرس فیزیکی گاهی این درد را تشدید می کند.

3- بی خوابی

بی خوابی یکی دیگر از عوامل مرتبط با افزایش خطر حمله قلبی یا سکته است. این عامل بیشتر در زنان دیده می شود و اغلب شامل سطوح بالایی از اضطراب و سردرگمی است.

این بی خوابی دارای علائمی مانند مشکل در به خواب رفتن، ناتوانی در به خواب ماندن و بیدار شدن در صبح زود است.

4- تنگی نفس

احساس تنگی نفس، به معنای احساس ناتوانی در کشیدن نفس عمیق است و اغلب تا ۶ ماه قبل از حمله قلبی در مردان و زنان رخ می‌دهد. این حس، به عنوان یک علامت هشداردهنده، معمولاً نشان‌دهنده وجود یک مشکل زمینه‌ای است.

5- ریزش مو

ریزش مو یکی دیگر از نشانه های قابل مشاهده بیماری قلبی است. اگرچه این عامل اغلب در مردان بالای 50 سال دیده می شود، اما گاهی اوقات ریزش مو در زنان نیز رخ می دهد. طاسی با افزایش سطح هورمون کورتیزول نیز مرتبط است.

6- تغییرات ضربان قلب

تغییرات ضربان قلب معمولاً با حملات پانیک و اضطراب همراه هستند، به خصوص در زنان. این عامل به صورت غیر منتظره ظاهر می‌شود و انواع مختلفی از آن وجود دارد؛ از جمله آریتمی (ضربان نامنظم قلب) یا تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب).

تغییرات ضربان قلب نامنظم معمولاً ۱ الی ۲ دقیقه طول می‌کشد. اگر این نشانه بیشتر به مدت زمان طولانی تکرار شود یا احساس سرگیجه و خستگی داشتید، لازم است به یک پزشک مراجهه کنید.

7- تعریق زیاد

تعریق غیرمعمول و بیش از حد یک علامت هشدار دهنده اولیه حمله قلبی است و می تواند در هر زمانی از شبانه روز رخ دهد. این علامت اغلب زنان را مبتلا می کند و با گرگرفتگی یا عرق شبانه یائسگی اشتباه گرفته می شود.

8- درد قفسه سینه

درسته که درد قفسه سینه در مردان و زنان به صورت مختلفی اتفاق می‌افتد و به نوع و شدت متفاوتی دچار می‌شوند. این درد، در مردان علامت اولیه‌ی مهمی برای حمله قلبی محسوب می‌شود و نباید آن را نادیده گرفت.

این درد می‌تواند به یک یا هر دو بازو (اغلب سمت چپ)، فک، گردن، شانه‌ها یا معده گسترش یابد. بنابراین، اگر شما یا کسی که می‌شناسید با این نوع درد روبرو شد، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی و درمان لازم صورت گیرد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا