زانتوما ممکن است در مورد کلسترول بالا هشدار دهد که با خطر تصلب شرایین مرتبط است. لکه های کوچک روغنی به نام گزانتوما که روی پوست پلک ها، باسن، آرنج یا زانو رشد می کنند، می توانند علامت خطرناکی باشند.

به گزارش ایسنا، پزشکان گفته اند که ظاهر گزانتوما، لکه های زرد و ندول روی پوست اغلب نشان دهنده سطح بالای کلسترول است. زانتوم ها (رسوبات مومی شکل کلسترول روی پوست یا تاندون ها) نتیجه اختلال در متابولیسم لیپید در اپیدرم به تنهایی است.

اغلب آنها در صورت، یعنی پلک ها ظاهر می شوند، اما می توانند در هر ناحیه دیگری از پوست نیز ظاهر شوند. زانتوما ممکن است منفرد یا چندتایی باشد و اندازه آنها متفاوت باشد. در صورت بروز گزانتوم، بررسی غده تیروئید، انجام آزمایش قند و بررسی اختلالات متابولیسم لیپید توصیه می شود. اغلب، گزانتوما با افزایش کلسترول همراه است.

کلسترول بالا ناشی از سوء تغذیه یا در موارد بسیار نادر بیماری است. با این حال، ممکن است علائم خاصی وجود نداشته باشد. یک فرد با وزن طبیعی نیز می تواند کلسترول بالایی داشته باشد. علائم آترواسکلروز که باعث تجمع کلسترول اضافی می شود، زمانی ظاهر می شوند که مشکل از قبل جدی باشد. گاهی اوقات اولین علامت قابل توجه می تواند حمله قلبی یا سکته مغزی باشد.

با کلسترول بالینی باید مبارزه کرد، اما تکیه صرف به دارو ارزش آن را ندارد – تغذیه نقش بسیار مهمی دارد. برای پیشگیری توصیه می شود میزان چربی های ترانس را به حداقل برسانید و چربی های سالم بیشتری مصرف کنید. فعالیت بدنی نیز ضروری است. فعالیت بدنی و حرکت برای حفظ متابولیسم طبیعی ضروری است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما