اخبار روز

این علائم نشان دهنده مصرف بیش از حد پروتئین است

مصرف بیش از حد پروتئین می تواند عواقب خطرناکی برای سلامتی شما داشته باشد که باید در نظر گرفته شود.

به گزارش سادآنلاین، اگرچه پروتئین از رشد عضلات حمایت می کند، گرسنگی را کاهش می دهد و نقش مثبتی در کاهش وزن دارد، اما مصرف بیش از حد این درشت مغذی می تواند عواقب منفی و ناگواری برای سلامتی ما داشته باشد. به عنوان یک قانون کلی، مردان سالم باید 0.45 گرم پروتئین به ازای 450 گرم وزن بدن مصرف کنند، در حالی که زنان سالم حدود 0.35 گرم پروتئین نیاز دارند. البته افراد کم تحرک باید با متخصص تغذیه مشورت کنند تا بدانند بدنشان به چه پروتئینی نیاز دارد.

1- احساس تشنگی شدید

مصرف زیاد پروتئین نه تنها به کلیه ها آسیب می رساند، بلکه بدن را کم آب کرده و باعث تشنگی شدید می شود. دلیل آن افزایش مقدار نیتروژن در بدن است که سمی تلقی می شود. در چنین شرایطی، بدن از مایع و آب برای خلاص شدن از شر نیتروژن کمک می گیرد، در حالی که همین فرآیند می تواند باعث احساس تشنگی شدید شود.

2- بوی بد دهان بسیار

امروزه، بسیاری از افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را به شدت کاهش می دهند، از منابع پروتئینی متعددی به عنوان جایگزین استفاده می کنند، اما نمی دانند که این امر می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان در آنها شود. وقتی کربوهیدرات کافی نمی خورید، بدن نیز چربی ها و پروتئین ها را در فرآیند خاصی به نام کتوز به سوخت تبدیل می کند. اما کتوز بوی بسیار بدی ایجاد می کند که حتی با نخ دندان یا مسواک هم نمی توان آن را از بین برد. استفاده متعادل از کربوهیدرات های مناسب همراه با منابع پروتئینی و همچنین هیدراتاسیون کافی در طول روز به از بین بردن این بوی بد کمک می کند.

3-به کلیه ها فشار بیاورید

وقتی استیک، سینه مرغ یا سایر منابع پروتئینی عضله ساز مصرف می کنید، نیتروژن را نیز جذب می کنید که به طور طبیعی در آمینو اسیدهای سازنده پروتئین ها وجود دارد. اگر میزان پروتئین دریافتی در محدوده طبیعی باشد، این نیتروژن بدون آسیب به بدن و بدون مشکل دفع می شود، البته مصرف بیش از حد پروتئین در نهایت به کلیه ها برای دفع نیتروژن اضافی فشار وارد می کند. این فرآیند در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند، اما در دراز مدت خطر آسیب کلیه را افزایش می دهد.

4- باعث تهوع شود

اگر بیش از حد پروتئین مصرف کنید، آنزیم های گوارشی نمی توانند با دریافت پروتئین بالا سازگار شوند. این فرآیند منجر به سوء هاضمه و حالت تهوع می شود. کاهش مصرف پروتئین باید این مشکل گوارشی را حل کند. برای مقابله با این مشکل، استفاده متعادل از پروتئین های با کیفیت بالا همراه با کربوهیدرات های پیچیده توصیه می شود.

5- افزایش چربی شکم

مصرف بیش از حد پروتئین نه تنها منجر به افزایش وزن می شود، بلکه این اضافه وزن نیز در درجه اول به شکل چربی شکم خود را نشان می دهد. به گفته متخصصان تغذیه، حداکثر پروتئینی که بدن می تواند در هر وعده غذایی با موفقیت هضم و جذب کند 30 گرم است.پروتئین اضافی عمدتاً به شکل چربی ذخیره می شود در حالی که اسیدهای آمینه اضافی به راحتی دفع می شوند.

6- کوتاه شدن طول عمر

بر اساس مطالعه ای که در Cell Metabolism منتشر شده است، افرادی که منابع پروتئین حیوانی زیادی مصرف می کنند، حدود چهار برابر بیشتر از افرادی که رژیم غذایی کم پروتئین دارند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. طبق گزارشی که در WebMD منتشر شد، گروه دیگری از محققان همچنین دریافتند که به طور کلی، خطر مرگ در افرادی که پروتئین بیش از حد مصرف می‌کنند 66 درصد بیشتر از افرادی است که پروتئین کمتری مصرف می‌کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا