اخبار روز

این علائم نشانه کم آبی بدن است

به گزارش بازتاب آنلاین، کم آبی یکی از مشکلات شایع به ویژه در فصل تابستان است که می تواند علائمی مانند خستگی، سرگیجه، خشکی دهان، خشکی پوست و سردرد را در پی داشته باشد. اما آیا می توان کم آبی را فقط از طریق پوست و فقط در 5 ثانیه با نیشگون گرفتن تشخیص داد؟ چه راهکارهایی برای مقابله با کم آبی در تابستان وجود دارد؟

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت، در حالی که راه های زیادی برای تشخیص اینکه به اندازه کافی مایعات می نوشید وجود دارد، یک ترفند سریع و پنج ثانیه ای برای تشخیص کم آبی بدن وجود دارد. این شامل یک آزمایش چسب مستقیم پوست است که می تواند سطح رطوبت بدن شما را در کمتر از پنج ثانیه تعیین کند.

پوست پشت دست خود را نیشگون بگیرید و با نوک انگشت خود آن را فشار دهید. اگر فرو رفت، نشان دهنده این است که بدن شما آب کافی دارد. دوباره امتحان کنید. اگر این بار به جای بهبودی احساس سفت شدن پوستتان می کند، نشانه آن است که بدنتان کم آب شده است. البته متخصصان معتقدند با توجه به اینکه عوامل زیادی در کم آبی دخیل هستند و پوست تنها بخشی از آن را تشکیل می دهد، باید در مورد کم آبی با احتیاط صحبت کرد.

با دکتر داریم. محمدعلی باقری متخصص تغذیه در خصوص علائم کم آبی، تظاهرات خارجی کم آبی و راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد و همچنین تست فشار مستقیم و 5 ثانیه ای بعدی به گفتگو پرداخت.

باقری درباره علائم کم آبی گفت: در مورد تشنگی یکی این یکی از تکانه ها و سیگنال هایی است که نشان دهنده کم آبی بدن است. می توان گفت در سیستم فیزیولوژیکی بدن ما، الکترولیت ها نقش مهمی در واکنش ها و رفتارهای حیاتی بافت های بدن دارند و آب حلال الکترولیت ها است. بنابراین کاهش حلال (یا آب) یا به عبارتی غلظت الکترولیت ها (یون ها و مولکول هایی که نقش حیاتی دارند) یا تغییرات مولکولی آنها در بافت به صورت تشنگی خود را نشان می دهد. به همین دلیل بدن باید آب کافی مصرف کند یکی یکی از نیازهای اساسی هر فرد در هر سنی است. سن و سال و میانسال بودن جوان فرقی نمی کند. تامین آب یکی یکی از عوامل اصلی ادامه زندگی متعادل بافت است. به طور خاص، کل سلول، نیاز اصلی سلول آب است.

این کارشناس تغذیه در ادامه توضیح داد: اگر دهان یا پوست شما خشک شود یا احساس سوزش یا خارش در بدن داشته باشید، برخی از این علائم نشان دهنده کمبود آب بدن است. پوست یکی یکی از بافت هایی است که وضعیت بدن ما را از نظر میزان آب به خوبی نشان می دهد. یکی این نشانه کم آبی بدن است. بر اساس این تکانه هایی که از بافت دریافت می کنیم، مشخص می شود که بدن ما به آب نیاز دارد.

باقری با اشاره به اینکه کم آبی در فصول مختلف می تواند خود را به شکل های مختلف نشان دهد، گفت: کم آبی تظاهرات بیرونی دارد به خصوص در فصل تابستان کم آبی می تواند به صورت گرمازدگی خود را نشان دهد که باعث بی حالی و بی حالی می شود خسته این حالت کسالتی که تجربه می کنید نشان دهنده کم آبی بدن است.

وی درباره راهکارهای رفع مشکل کم آبی نیز بیان کرد: اکنون چه باید کرد، طبق توصیه ها معمولا باید روزانه چیزی بین 1.5 تا 2 لیتر آب بنوشیم. یعنی نوشیدن 6 لیوان با حجم 250 میلی لیتر. می توان گفت که بیماری ها اغلب مانع از نوشیدن آب نمی شوند و من بیماری ای را سراغ ندارم که نوشیدن آب را منع کند. مگر اینکه خونریزی شدید یا تصادفی وجود داشته باشد، باید از رقیق شدن خون اجتناب شود. اینها واقعاً موارد خاصی هستند. دمای آب نیز بسیار مهم است. وقتی آب سرد می نوشیم تشنگی ما افزایش می یابد، باید اطمینان حاصل کنیم که تشنگی، یعنی تکانه ها و علائم کم آبی کاهش می یابد. بنابراین باید 4 تا 6 لیوان آب با دمای اتاق بنوشیم.

باقری درباره ترفند 5 ثانیه ای که نشان می دهد بدن شما کم آب شده است و شامل تست مستقیم نیشگون گرفتن پوست است که می تواند سطح هیدراتاسیون شما را در کمتر از پنج ثانیه نشان دهد، گفت: پوست میزان آب بدن را نشان می دهد. پوست در اصل آینه بدن است. بسیاری از بیماری ها و مشکلات در پوست منعکس می شود. پوست بدن مظهر اطلاعات بدن انسان است. اگر بخواهیم به صورت علمی به موضوع نگاه کنیم، این مشکلی که شما به آن اشاره کردید، آشکارا روی کلاژن و الاستین پوست تاثیر می گذارد. زمانی که سطح کلاژن و الاستین پوست کم باشد، چین و چروک و پیری ایجاد می شود و باعث می شود پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. الاستین خاصیت ارتجاعی دارد، کلاژن مولکولی است که آب را جذب می کند. کاهش کلاژن منجر به جذب کمتر آب می شود. وقتی از تست کشسانی بدن یا بازگشت پوست به حالت اولیه صحبت می کنیم، این به کلاژن و الاستین پوست اشاره دارد. اگر کم باشد یعنی عاملی که می تواند پوست را شاداب نگه دارد و آب را حفظ کند کم است. با این حال، این دلیل نمی شود که مقدار آب در بدن شما کم باشد. به عنوان مثال، فرض کنید که مقدار کمی مواد جاذب آب در یک پارچه یا سازه نشان می دهد که جذب آب کم است. با این حال، این بدان معنا نیست که آب در آن بافت یا ساختار جذب نمی شود. تمام تشنگی یا کم آبی بدن ما به سیستم الکترولیت بدن ما باز می گردد، تنها بخشی از تظاهرات آن به پوست باز می گردد. نمی توان با قاطعیت گفت که می خواهد پوست را ملاک کم آبی قرار دهد و باید در مورد آن با احتیاط صحبت کرد.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا