دانستنی ها

این عادات باعث می شوند سن زیستی شما 6 سال کمتر شود!

پژوهشگران رابطه بین سلامت قلبی-عروقی را با میزانی که مردم به اجرای فهرست ۸ ضرورت زندگی پایبند بودند، مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران با توجه به میزان پایبندی افراد به این فهرست و بر اساس امتیاز کسب شده هر فرد، در سه طبقه برخورداری بالا، متوسط و پایین از سلامت قلبی-عروقی دسته‌بندی کردند.

نتایج یک مطالعه که در نشست علمی انجمن قلب آمریکا در سال 2023 که در 11 تا 13 نوامبر در فیلادلفیا برگزار می‌شود، ارائه می‌شود، گزارش می‌دهد که داشتن سلامت قلبی عروقی بالا، همانطور که با پایبندی به 8 مورد ضروری این انجمن تعریف می‌شود، ممکن است میانگین امید به زندگی را کاهش دهد. افراد تا 6 سال

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از راهنماتو، طبق این مطالعه بررسی شده، این فهرست ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیماری های مرتبط با افزایش سن را نیز کاهش دهد.

لیست 8 مورد ضروری زندگی شامل:

خواب کافی

از سیگار کشیدن خودداری کنید

فعالیت بدنی منظم

خوردن غذاهای سالم

وزن سالم را حفظ کنید

داشتن سطوح سالم قند و کلسترول خون

نگه داشتن فشار خون در محدوده طبیعی

محققان رابطه بین سلامت قلب و عروق و میزان پایبندی افراد به فهرستی از 8 مورد ضروری زندگی را بررسی کردند. آنها پایبندی افراد به این فهرست را بر اساس امتیازاتشان در سه دسته سلامت قلبی عروقی بالا، متوسط ​​و پایین طبقه بندی کردند.

تیم تحقیقاتی همچنین سن بیولوژیکی افراد را با محاسبه سن فنوتیپی آنها اندازه گیری کردند. سن فنوتیپ با سن شناسنامه و همچنین نتایج 9 آزمایش خون تجویز شده برای اندازه گیری متابولیسم، التهاب و عملکرد اندام های داخلی تعیین می شود.

برای تعیین میزان پیری فنوتیپی افراد، محققان تفاوت بین سن شناسنامه و سن فنوتیپی آنها را محاسبه کردند تا ببینند که آیا افراد سریعتر یا کندتر از سن شناسنامه خود پیر می شوند.

این مطالعه که بر روی 6500 نفر انجام شد، نشان داد افرادی که از سلامت قلبی عروقی بهتری برخوردار بودند، از نظر فیزیولوژیکی جوان‌تر از سن شناسنامه خود بودند. میانگین سن شناسنامه آنها 41 سال و سن بیولوژیکی آنها 36 سال بوده است.

برعکس، آنهایی که از سلامت قلبی عروقی ضعیفی برخوردار بودند بسیار سریعتر از همسالان خود پیر می شوند. اگرچه میانگین سنی این افراد 53 سال بود، اما امید به زندگی آنها 57 سال بود.

سن بیولوژیکی چیست؟

موشه سزیاف، متخصص ژنتیک، می گوید: «سن بیولوژیکی شامل تغییرات فیزیولوژیکی مختلفی است که با رشد افراد رخ می دهد.

او می گوید تحقیقات فعلی نشان می دهد که این تغییرات تا حد زیادی به دلیل تغییرات مربوط به سن است که بر عملکرد ژن تأثیر می گذارد. این تغییرات بر عملکرد سیستم ایمنی، متابولیسم، سیستم قلبی عروقی و مغز تاثیر می گذارد و می تواند اثرات منفی بر سلامت داشته باشد.

وی تضویح داد: مطالعات اخیر بین این تغییرات و تغییرات اپی‌ژنتیک، مخصوصا تغییرات متیل‌دار شدنِ دی. ان.‌ای که به سن ربط دارد، ارتباطی قوی کشف کرده است. متیل‌دار شدنِ دی. ان.‌ای مستلزم علائم شیمیایی روی مکان‌های خاصی روی دی. ان.‌ای است که عملکرد ژن‌ها را تنظیم می‌کنند

سزیاف می گوید تغییرات در توزیع این سیگنال ها می تواند بر عملکرد ژن ها تأثیر بگذارد که به نوبه خود می تواند بر فیزیولوژی اندام های داخلی تأثیر بگذارد.

وی تاکید می کند که فرایند تغییر متیل‌دار شدنِ دی. ان.‌ای اغلب به عنوان “ساعت اپی ژنتیک” نامیده می شود. اگرچه میانگین طول عمر انسان حدود 100 سال است، اما افراد در سنین مختلف وجود دارند.

این ساعت سلامت ما را بهتر از سن در شناسنامه نشان می دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا