سرگرمی

این شهر ایران تابستان ندارد! + تصاویر

بازتاب آنلاین، هوای خنک چالدران آن را به تفرجگاهی محبوب در بین عشایر تبدیل کرده است به طوری که به گفته فرماندار در این فصل از سال این شهرستان در 185 هزار هکتار تفرجگاه خود میزبان 30 هزار نفر جمعیت عشایری است.

در ایران شهری داریم که در هیچ زمانی از سال نیازی به کولر ندارد، حتی در این روزها که دمای هوا در بسیاری از شهرهای ایران به 50 درجه رسیده و تابستان هنوز فرا نرسیده، خرممپزان شروع شده است.

ایران را کشور چهار فصل می دانند یکی یکی از جذابیت های آن برای گردشگران، تفاوت آب و هوا و دمای هوا در نقاط مختلف آن است. بالاترین رکورد دما با 63 درجه سانتیگراد در شهرستان آبادان در استان خوزستان در سال 1396 و کمترین دما با منفی 46 درجه در شهرستان بستان آباد در آذربایجان شرقی ثبت شده است و جالبتر اینکه بالاترین دمای سطح کره زمین و رکورد جهانی نیز متعلق به کویر لوت در استان کرمان 71 درجه بالای صفر است.

با این تفاوت دما، عجیب نیست که فردی در یک منطقه سردسیر مجبور باشد در اوج تابستان لباس گرم بپوشد یا در مناطق گرمسیر در اواسط زمستان لباس تابستانی بپوشد. اما عجیبتر این است که در این تفاوت های اقلیمی شهری داریم که در هیچ زمانی از سال نیازی به کولر ندارد، حتی در این روزها که دمای هوا در بسیاری از شهرهای ایران به 50 درجه رسیده و تابستان هم هنوز نرسیده، خرممپزان شروع شده است.

شهر بدون کولر در ایران کجاست؟

این شهر ایران تابستان ندارد! + تصاویر

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که بیش از 80 درصد خانوارهای ایرانی از تجهیزات سرمایشی مختلف استفاده می کنند که در این میان حدود 70 درصد خانوارهای شهری از کولر آبی، 18 درصد از کولر و 12 درصد از سایر سیستم های سرمایشی استفاده می کنند. ما نمی دانیم آن 20 درصد خانوارها برای خنک شدن در فصل تابستان چه می کنند، اما می دانیم که در شهرستان چالدران چه شهری و چه روستایی تابستانی وجود ندارد چه برسد به اینکه خانوارها به وسایل سرمایشی نیاز داشته باشند.

فرزندان یکی از شهرهای آذربایجان غربی و یکی یکی از مرتفع‌ترین شهرهای ایران است که در ارتفاع ۱۹۴ متری از سطح دریا واقع شده است و جدای از «نبرد چالدران» اولین جنگ بین دولت‌های صفوی و عثمانی در سال ۹۲۰ قمری در دشت چالدران است. و «قره کلیسا» که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. بارش شدید باران و برف سنگین نیز شناخته شده است. اما یکی دیگر از جاذبه های این شهر را فراموش نکنید؛ این شهر بدون کولر است، روی پشت بام خانه هایش کولر نیست.

تابستان نداریم

“پیام رسان آذر طوسی شهروند و خبرنگار چالدران حکایت جالبی از این شهر دارد: تابستان نداریم. هوای چالدران همیشه خنک است و در این فصل از سال حتی بخاری ها جمع نمی شوند و وسایل گرمایشی در شب روشن می شوند.

این شهر ایران تابستان ندارد! + تصاویر

آن طور که او روایت می کند، شرایط آب و هوایی طوری است که گویی چالدران پاییز و زمستان را با هوای زمستان، بهار را با هوای پاییزی و تابستان را با هوای بهاری می گذراند و از تابستان خبری نیست.

آذرتوسی می گوید: طبق عرف در جهیزیه دختران پنکه وجود دارد اما در 50 سالگی یادم نمی آید که در خانه ها حتی از پنکه استفاده کنم.

مورد علاقه عشایر

آب و هوای خنک چالدران آن را به ییلاق محبوب عشایر تبدیل کرده است به طوری که به گفته فرماندار در این فصل از سال این شهرستان در 185 هزار هکتار ییلاق میزبان 30 هزار نفر جمعیت عشایری است.

ˈمحمدرضا عبدالله نژادˈ با بیان اینکه ارتفاع از سطح دریا و همچنین قرار گرفتن شهرستان در کوهستان باعث این آب و هوای خنک شده و کوه های چالدران همچنان در این فصل از سال پوشیده از برف هستند، افزود: شهرهای سردسیر هستند. نه کم، بلکه حتی شهرهای اطراف سردسیر پایین تر از چالدران هستند و برای رسیدن به چالدران باید از گردنه های کوهستانی بالا رفت، نکته دیگر اینکه نه تنها در روستاها بلکه در شهر هم نیازی به استفاده از کولر نیست. و شاید همین امر باعث شده است که چالدران به عنوان شهر بدون کولر شناخته شود.

به گفته وی دمای هوا در چالدران در زمستان ها به بیش از منفی 20 درجه می رسد اما در تابستان ها از 22 تا 23 درجه بالای صفر بیشتر نمی شود و این هوا باعث شده در چالدران باغ و ییلاق وجود نداشته باشد. این شهرستان قطب تولید سیب زمینی و به دلیل وجود عشایر است یکی تبدیل شدن به مراکز تولید لبنیات

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا