اخبار روز

این سوسک 50 سال عمر می کند/عکس

به گزارش بازتاب آنلاین، آیا تا به حال پیر شدن حشرات را تصور کرده اید؟ همه ما احتمالاً حشرات را به عنوان موجوداتی بسیار کوتاه می شناسیم. با این حال، جالب است بدانید که برخی از بی مهرگان عمر بسیار طولانی دارند و پیر می شوند. یکی در حین بررسی مجموعه های حشره شناسی در موزه تاریخ طبیعی در دانشگاه آکسفورد، محققان به طور خاص متوجه یکی از این طول عمر عجیب شدند: سوسک جواهر طلایی به طرز شگفت انگیزی می تواند تا 50 سال عمر کند.

زومیت نوشت: سوسک جواهر طلایی با نام علمی Buprestis aurulenta گونه ای سوسک از خانواده سوسک های جواهر است. سوسک جواهر طلایی بالغ دارای یک اسکلت بیرونی سبز براق است که با رنگ قرمز زیبا پوشیده شده است. این سوسک ها روی چوب های پوسیده و درختان در حال مرگ زندگی می کنند و به همین دلیل علیرغم ظاهر زیبایشان مدت هاست که به عنوان آفت به حساب می آمدند.

سوسک های جواهر طلا حشرات چوب خوار هستند، به این معنی که هر چوبی را در هر ملکی به عنوان یک غذای خوشمزه پیدا می کنند. آنها می توانند به خوبی در چوب پنهان شوند بدون اینکه هیچ علامت قابل مشاهده ای از بیرون نشان دهند. به همین دلیل، مدیریت آنها در زیستگاه طبیعی خود در غرب آمریکای شمالی بسیار دشوار شده است. با این حال، گاهی اوقات بهترین راه برای یافتن آنها گوش دادن به صدای جیغ آنهاست.

هنگامی که سوسک های جواهر در یک سایت یافت می شوند، معمولاً فرض می شود که حداقل به اندازه خود ساختمان قدمت دارند، مگر اینکه پس از ساخته شدن ساختمان، چوب های آلوده به وضوح راه خود را در محل پیدا کنند. به عنوان مثال، کار ساخت و ساز در یک ساختمان یا تعمیر چوبی که به طور ناخواسته این مهاجمان را در خود جای داده است، می تواند محل را آلوده کند.

نکته جالب دیگر در مورد سوسک های جواهر طلایی این است که مدت زمانی که آنها قبل از جوجه ریزی در چوب پنهان می شوند احتمالاً برای گونه های مختلف متفاوت است. در واقع، تفاوت های قابل توجهی در نسل سوسک ها وجود دارد.

یونگ زنگ در کتاب حشره شناسی دانشگاه فلوریدا نوشت: “در برخی موارد، مانند سوسک جواهر طلایی، رشد طولانی مدت به طور غیر مستقیم و تحت تاثیر عوامل محیطی رخ می دهد.” نسل این گونه؛ در شرایط محیطی مشابه، برخی رشد طولانی مدت و برخی دیگر رشد کوتاه تری دارند.

زنگ می افزاید: واضح است که کیفیت غذایی ضعیف چوب مرده به زمان رشد بسیار طولانی تری برای این حشرات نیاز دارد. در شرایط استثنایی، لارو برخی از سوسک‌های چوب‌خوار (Cerambycidae و Buprestidae) در مبلمان و محصولات چوبی می‌تواند طولانی‌ترین طول عمر را در میان حشرات داشته باشد.

این سوسک 50 سال عمر می کند/عکس

نام سوسک جواهر طلایی چشمگیر است، اما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد این حشرات وجود دارد. گروه دیگری از بی مهرگان با عمر طولانی کرم های زنجیره ای یا سیکاداها (Cicadoidea) هستند که به خاطر زندگی طولانی و منظم در زیر زمین معروف هستند که می توانیم زمان وقوع آخرالزمان سوسک را پیش بینی کنیم. حتی اگر 200 سال طول بکشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا