اخبار روز

سربازان فراری که معاف می شوند باید چه شرایطی داشته باشند؟

به گزارش پی ام آپ، خدمت سربازی برای پسران از 18 سالگی شروع می شود، دلایلی مانند ادامه تحصیل ممکن است تاریخ اعزام به خدمت را به تعویق بیندازد، اما اگر دلیل موجهی برای نرفتن به خدمت سربازی وجود نداشته باشد، فرد یا سرباز سرباز غایب یا فراری محسوب می شود.

سرباز غایب به فردی گفته می شود که به سن خدمت اجباری (۱۸ سال) رسیده باشد و هنوز فرم درخواست را تکمیل و به نیروهای مسلح ارائه نکرده باشد. همچنین در صورتی که فرد فرم درخواست را تکمیل و ارسال کند و زمان اعزام وی مشخص شود اما به پادگان مراجعه نکند، سرباز همچنان غایب محسوب می شود.

فردی که به پادگان مراجعه می کند، در صورت امتناع از ادامه خدمت سربازی (چه در حین آموزش و چه در حین انجام وظیفه)، فراری محسوب می شود.

چه زمانی یک فراری «مشمول غایب» می شود؟

سربازانی که غیبت اولیه آنها از یک روز تا 3 ماه باشد با سه ماه خدمت سربازی اضافه و در صورتی که غیبت اولیه آنها بیش از سه ماه باشد به شش ماه اضافه خدمت سربازی و همچنین مشمولان مشمول مجازات می شوند. غیبت اولیه وی بیش از یک سال باشد علاوه بر 6 ماه خدمت سربازی اضافی نیز فراری محسوب و به مراجع قضایی معرفی می شود.

محرومیت اجتماعی مشمولان غایب

مشمولان غایب علاوه بر معافیت های اجتماعی ماده 10 قانون وظیفه عمومی مشمول دریافت تسهیلات بانکی، اشتغال به هر شکل (رسمی، قراردادی، دستمزد و خرید خدمت)، اخذ پروانه کسب با استثنائاتی از قبیل. عدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، با عدم معافیت کفالت، کسر خدمت ایثارگری و ممنوعیت خروج از کشور مواجه می شوند.

سربازان فراری با 3 فرزند معاف هستند

هفته گذشته سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد که سربازان فراری دارای 3 فرزند می توانند پس از معرفی به یگان وظیفه برای دریافت معافیت اقدام کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا