دانستنی ها

فواید خوردن پیاز قرمز از خوردن صبحانه بیشتر است!

 

پیاز قرمز یکی از سبزیجات خوشمزه است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. ترکیبات آنتی اکسیدانی و گوگردی فراوان آن و همچنین خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی آن باعث شده است که این سبزی در درمان بیماری ها در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش بازتاب آنلاین به  نقل از سلامت خبر، پیاز قرمز یکی از بهترین سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین ترکیبات آنتی اکسیدانی آن 8 برابر بیشتر از انواع دیگر پیاز است. این نوع پیاز از نظر پلی فنل ها به خصوص کوئرستین نسبت به سایر انواع پیاز ارجحیت دارد. ترکیبات فنلی نقش محافظتی در برابر بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها دارند.

البته آنتی‌اکسیدان‌ها مانع از عملکرد رادیکال‌های آزاد که عامل پیری سلولی هستند نیز می‌شوند و گنجاندن منابع آن‌ها در رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری­های قلبی‌عروقی، آلزایمر و تحلیل شناختی مرتبط با سالمندی موثر است. اما عادت به خوردن این سبزی چه فواید دیگری نیز دارد؟!

محافظت از میکروبیوم روده

از دیگر خواص پیاز، از جمله پیاز قرمز، وجود فیبرهایی است که برای میکروبیوم مفید است. اینولین نوعی پری بیوتیک است که به محافظت و تغذیه باکتری های مفید روده یا میکروبیوم کمک می کند. میکروبیوم به عنوان مغز دوم شناخته می شود و ارتباط بین عملکرد بهینه این باکتری ها و بسیاری از مشکلات مانند دیابت، چاقی و افسردگی تایید شده است.

پیشگیری از بیماری های قلبی

هنگامی که پیاز بریده می شود، مولکولی به نام آلیسین به ترکیبات گوگردی تبدیل می شود که مسئول بوی تند است. این ترکیبات در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر هستند زیرا اثر ضد پلاک در رگ ها دارند.

بهبود عملکرد سیستم عصبی

پتاسیم در حفظ لخته شدن خون، انقباضات قلب و بسیاری از واکنش های بیولوژیکی نقش دارد. 100 گرم پیاز قرمز خام تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. پیاز قرمز همچنین حاوی اسید فولیک یا ویتامین B9 است. این ویتامین برای عملکرد سیستم عصبی و سنتز گلبول های قرمز خون ضروری است. تامین این ویتامین در هفته های اول بارداری اهمیت ویژه ای دارد زیرا از ناهنجاری های لوله عصبی جنین نیز جلوگیری می کند.

یادتان باشد که…

منع خاصی برای مصرف پیاز قرمز وجود ندارد. البته افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باید در مصرف پیاز قرمز احتیاط کنند زیرا می تواند باعث مشکلات گوارشی در این دسته از افراد شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا