اخبار روز

این دروغ در مورد کاهش افسردگی را باور نکنید

به گزارش مگتو، برخی داروها با احتمال افسردگی شدید همراه هستند.

سلامت نیوز در پیامی نوشت: با این مطالب مهم ترین دغدغه شما یعنی:

ارتباط بین مصرف مواد مخدر و افسردگی چیست؟

ارتباط بین مصرف مواد مخدر و افسردگی کاملاً پیچیده و دو طرفه است. از یک طرف مصرف مواد مخدر می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، اما از طرف دیگر افراد مبتلا به افسردگی در معرض خطر سوء مصرف مواد قرار دارند. بیایید این روابط را بررسی کنیم:

تاثیر مصرف دارو بر افسردگی

مصرف مواد مخدر از سه طریق بر افسردگی تأثیر می گذارد:

  • تغییرات شیمیایی در مغز: داروها می توانند تعادل شیمیایی مغز را مختل کنند و باعث کاهش سطح انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین شوند که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند. این فرآیند اساس افسردگی است.
  • افزایش استرس: مصرف مواد مخدر می تواند استرس و اضطراب را که از عوامل خطر اصلی افسردگی هستند، افزایش دهد.
  • مشکلات زندگی: اعتیاد به مواد مخدر مشکلات زیادی را در زندگی فرد ایجاد می کند از جمله: ب- مشکلات شغلی، مالی، خانوادگی و اجتماعی که همگی منجر به افسردگی می شود.

تاثیر افسردگی بر مصرف مواد مخدر

افسردگی می تواند زمینه سوء مصرف مواد را به روش های زیر ترکیب کند:

  • خوددرمانی: افراد مبتلا به افسردگی ممکن است برای تسکین علائم خود به دارو روی بیاورند.

  • عدم اشتیاق به زندگی: ممکن است افراد افسرده به دلیل ناامیدی و بی تفاوتی نسبت به زندگی، مصرف مواد مخدر را راهی برای فرار از واقعیت بدانند. علاوه بر این، آنها معمولا فاقد انگیزه برای زندگی هستند. نبود انگیزه نیز می تواند منجر به مصرف مواد مخدر شود.

کدام داروها بیشتر احتمال دارد افسردگی را بدتر کنند؟

داروهای مختلف می توانند خطر افسردگی را افزایش دهند. یکی یکی از رایج ترین این مواد الکل است. یکی از عوارض مصرف زیاد الکل افسردگی است. الکل تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز را مختل می کند و منجر به علائم افسردگی می شود. استفاده از مواد افیونی مانند هروئین، کدئین و اکسی کدون می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. مواد افیونی سیستم عصبی مرکزی را کند می کنند و باعث احساس غم و اندوه و ناامیدی می شوند. این بدان معناست که خروج کامل از این مواد، مانند ترک کامل هروئین، چالش های دیگری را به همراه دارد.

متأسفانه مصرف ماری جوانا، به ویژه در میان جوانان، خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. یکی عوارض جانبی مصرف شامل علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان است که احتمالاً منجر به افسردگی می شود.

یکی از عوارض مصرف کوکائین افسردگی است. کوکائین باعث علائم روان پریشی و افسردگی می شود.

مصرف آمفتامین هایی مانند گلاس و ریتالین نیز می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد. آمفتامین ها باعث اضطراب، بی خوابی و تحریک پذیری و در نهایت افسردگی می شوند.

مصرف مواد مخدر چگونه می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد؟

مصرف مواد مخدر می تواند با تغییر عملکرد مغز بر سلامت روان تأثیر بگذارد. مصرف داروها تعادل انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز مختل می کند. این منجر به علائم افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانپزشکی می شود.

علاوه بر این، مصرف مواد مخدر به سلول های مغز آسیب می رساند و منجر به مشکلات حافظه، تمرکز و یادگیری می شود. علاوه بر داروهای ذکر شده، داروها باعث افزایش سطح استرس در بدن می شوند و استرس مزمن خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی را افزایش می دهد.

مواد مخدر معمولاً منجر به اختلالات روانی مانند اختلالات خلقی، اختلالات روان پریشی، اختلالات شناختی، اختلالات اضطرابی و اختلالات شخصیتی می شود. علاوه بر این، مصرف مواد مخدر می تواند منجر به توهم، هذیان و افکار خودکشی شود.

چگونه می توان مشکلات افسردگی ناشی از دارو را درمان کرد؟

درمان افسردگی ناشی از مواد مخدر به عوامل مختلفی از جمله شدت افسردگی، نوع داروی مصرفی و سابقه روانشناختی فرد بستگی دارد. اما به طور کلی، بهبودی این نوع افسردگی مستلزم ترکیبی از درمان‌های روان‌شناختی و دارویی است که باید توسط متخصصان سلامت روان که در زمینه اعتیاد نیز آموزش دیده‌اند، انجام شود. در این صورت اعتیاد روانی فرد پایان می یابد و برای همیشه از مواد مخدر رها می شود. روش های درمان اختلالات افسردگی ناشی از داروها به شرح زیر است:

درمان های روانی

یکی درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از رایج ترین رویکردهای روانشناختی برای بهبود اعتیاد است. در این نوع درمان، روانشناس اعتیاد به افراد کمک می کند تا افکار و رفتارهای منفی خود را که به افسردگی آنها دامن می زند، شناسایی کرده و تغییر دهند.

درمان بین فردی (IPT) یکی راه دیگر رهایی از اعتیاد روانی کمک به افراد برای بهبود مهارت های ارتباطی و تقویت روابط خود با دیگران است.

بسته به ویژگی های بیمار، درمان روان پویشی نیز ممکن است انجام شود. این نوع درمان به افراد کمک می کند تا ریشه های افسردگی را در تجربیات گذشته خود کشف کرده و سپس آنها را برطرف کنند.

لازم به ذکر است که ترک مقوله پیچیده ای است و متخصصان اعتیاد توصیه می کنند که هرگز نباید خود درمانی کرد. یافتن یک مرکز سم زدایی معتبر و دارای مجوز می تواند روند درمان را برای شما ایمن تر کند و به شما کمک کند بدون درد یا خماری این مسیر را طی کنید.

درمان های دارویی

تجویز داروهای ضدافسردگی و تثبیت‌کننده‌های خلقی مناسب توسط روانپزشک اعتیاد و برگزاری جلسات روان‌درمانی می‌تواند از نظر روانی در رهایی از اعتیاد مؤثر باشد.

تغییر سبک زندگی

ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و اجتناب از مصرف مواد مخدر می تواند به کاهش افسردگی مرتبط با مواد مخدر کمک کند.

به یاد داشته باشید که درمان افسردگی ناشی از مواد مخدر به زمان و تلاش نیاز دارد. شما باید تصمیم بگیرید که این کار را انجام دهید و سپس به دنبال کمک حرفه ای و پزشکی باشید. به یاد داشته باشید که یک فرد افسرده ممکن است انگیزه ای برای اقدام نداشته باشد. بنابراین حمایت حرفه ای و اجتماعی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. در این راستا می توانید بهترین روانشناسان و روانپزشکان ترکیه را برای درمان افسردگی خود استخدام کنید.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا