دانستنی ها

این دارو از عود مجدد سکته مغزی جلوگیری می کند. اما شما به آن توجه نمی کنید!

بعد- آسپرین می تواند به جلوگیری از حمله قلبی یا سکته دوم کمک کند. اما نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد که کمتر از نیمی از افرادی که قبلاً سکته مغزی یا حمله قلبی داشته اند از این دارو استفاده می کنند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، محققان مطالعات سلامت در 51 کشور را از سال 2013 تا 2020 تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که مصرف آسپرین پس از حمله قلبی از حدود 17 درصد در کشورهای کم درآمد تا حدود 65 درصد در کشورهای با درآمد بالا متغیر است. نتایج این تحقیق در مجله JAMA منتشر شد.

خیابان سانگ گان یو، از گروه بیماری های قلبی عروقی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و نویسنده اصلی مقاله در مورد این تحقیق، گفت:محققان به این نتیجه رسیدند که تعداد بسیار کمی از مردم در سراسر جهان، فقط 40 درصد، از آسپرین برای پیشگیری ثانویه از بیماری های قلبی عروقی و حملات قلبی استفاده می کنند.“.

یو می افزاید: مصرف کم آسپرین در این جمعیت که با بیماری های قلبی و عروقی مبارزه می کنند باید زنگ خطر را به صدا درآورد. برای کاهش چشمگیر بروز و عواقب بیماری های قلبی عروقی که عامل اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می شوند، باید از این بیماری ها پیشگیری کرد. یه کاری بکن. خیلی اتفاقات میفته.”

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 17.9 میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند. برای سال‌ها، پزشکان توصیه می‌کردند افراد میانسال و مسن هر روز آسپرین با دوز پایین مصرف کنند تا از اولین حمله قلبی جلوگیری کنند. اما گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده این توصیه را در سال 2021 پس گرفت و بیان کرد که پزشکان دیگر نباید به طور معمول آسپرین را برای پیشگیری اولیه تجویز کنند زیرا خطر عوارض جانبی بیشتر از فواید آن است.

نیل شوارتز، استاد بالینی نورولوژی در دانشگاه استنفورد، که در تحقیقات آهیر شرکت نداشت، می‌گوید: «در بیمارانی که در معرض خطر بالاتری نیستند و کسانی که دیابت یا فشار خون بالا ندارند و هرگز دچار بحران قلبی عروقی نشده‌اند، نه، خطر مصرف آسپرین بیشتر از فواید آن است، هرچند اندک، ممکن است باشد.

با این حال، این توصیه برای افرادی که قبلاً برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته دوم روزانه آسپرین مصرف می کردند، صدق نمی کرد. آسپرین، یک داروی ضد پلاکت، به جلوگیری از تشکیل لخته های خون در شریان ها کمک می کند و ممکن است خطر حمله قلبی دوم را کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد که از هر 5 نفری که دچار حمله قلبی می شوند، 1 نفر در عرض پنج سال دوباره دچار حمله قلبی می شود و از هر 4 نفری که سکته می کند، یک نفر دوباره دچار سکته می شود. متخصصان می گویند که بیماران مبتلا به برخی بیماری های قلبی عروقی که در معرض خطر بالای خونریزی، به ویژه خونریزی مغزی هستند، کاندیدای مناسبی برای درمان با آسپرین نیستند. آنها توصیه می کنند که افراد قبل از شروع درمان روزانه با آسپرین با پزشک خود مشورت کنند.

آسپرین کمتر مصرف می شود

برای افرادی که به ویژه در معرض خطر نیستند، سوالاتی در مورد فواید و خطرات مصرف روزانه آسپرین برای جلوگیری از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی می تواند برای افرادی که برای کاهش خطر حمله قلبی دیگر برای آنها آسپرین تجویز می شود نگران کننده باشد.

مارتا گولاتی، رئیس انجمن قلب و عروق پیشگیرانه آمریکا، می گوید: در نتیجه چنین نگرانی هایی، بیمارانی که در گذشته دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده اند، به طور ناگهانی مصرف آسپرین را قطع می کنند. گاهی اوقات احساس خوبی دارند و فکر نمی کنند. آنها نیاز به مصرف آسپرین دارند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا