اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

این خودرو پیش از پیکان اولین سدان تولید ایران بود! (عکس)

عصر ایران – فیات ۱۱۰۰ خودرویی است که در سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۹در تورین ایتالیا، مراکش، آرژانتین، استرالیا، هندوستان و ایران تولید شده‌است. جالب است بدانید فیات 1100 اولین سدان مونتاژی کشورمان بوده است.

تولید فیات ۱۱۰۰ حدودا 6 سال پیش از پیکان و در بیست و پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۰ در ایران آغاز شد. کارخانه آن سایکا نام داشت. محل این کارخانه در جاده دماوند فعلی واقع بود. فیات ۱۱۰۰ با بهای اولیه‌ای حدود ۱۲ هزار تومان عرضه شد.

فیات 1100

این خودرو در کلاس خودرو شهری قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است. موتورهای آن ۱۰۸۹ و ۱۲۲۱ سی‌سی، بنزینی و سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۴ دنده به صورت دستی است.

نسخه وینیاله

اما نسخه وینیاله که در این مطلب تصاویر آن را مشاهده می کنید یک تولید سفارشی بود که توسط وینیاله ایتالیائی اجرا شد. در واقع این نمونه یک قطعه منحصر به فرد است که بر اساس شاسی و مکانیزم فیات ۱۱۰۰ E مدل ۱۹۵۳ شکل گرفت و به کوچ بیلدر(طراح بدنه) وینیاله در تورین تحویل داده شد.

از نبوغ و قلم میکلوتی طراحی این خودرو، یک شاهکار سبک و طراحی پدیدار شد: ویژگی‌های معمولی آن دوره با سقف بسیار پایین که به آن تاکید اسپرت مشخصی می‌بخشد و دو بالچه عقب که بسیار مد روز آن زمان بود و تحت تأثیر خودروهای ساخت آمریکا بود. ترکیب رنگ دوگانه آبی و خاکستری روشن، سبک اسپرت و در عین حال شیک مورد نظر میکلوتی را برجسته می‌کند.

فیات ۱۱۰۰ E کوپه ویگنال: ترکیبی بی‌نظیر از کلاسیک و اسپرت (عکس)

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا