اخبار روز

این خاک “هوشمند” با مصرف 40 درصد آب کمتر محصولات بهتری تولید می کند (+ عکس)

محققان دانشگاه تگزاس چیزی به نام “کف هوشمندو بهتر می تواند رطوبت را برای گیاهان فراهم کند و مواد مغذی را آزاد کند. در آزمایشات، این خاک رشد گیاه را تا 138 درصد بهبود و در عین حال 40 درصد آب کمتری مصرف می کند

بر اساس گزارش دیجیاتو به نقل از نیو اطلس، خاک ایجاد شده توسط محققان «هوشمند» نامیده می شود زیرا حاوی هیدروژل مخصوص فرمولاسیون (Abgel) است. به عبارت دیگر: این خاک در شب بخار آب بیشتری را از هوا جذب می کند و در طول روز به ریشه گیاهان رها می کند. این هیدروژل همچنین حاوی کلرید کلسیم است که به آرامی آزاد شده و توسط گیاه قابل جذب است.

خاک هوشمند با استفاده از آب کمتر رشد گیاه را افزایش می دهد

یونسکو تخمین می زند که حدود 70 درصد از مصرف آب شیرین جهان در کشاورزی استفاده می شود. این بدان معناست که در مناطقی که آب کمیاب است، کشت محصولات و تغذیه مردم مشکل است. از این رو، دانشمندان در حال مطالعه راه هایی برای افزایش بهره وری فرآیند کشاورزی هستند.

محققان که نتایج تحقیقات آنها در ACS منتشر شده است، خاک هوشمند جدید خود را در آزمایشگاه آزمایش کردند. آنها گیاهان را در 10 گرم خاک قرار دادند که در برخی از نمونه ها حاوی 0.1 گرم هیدروژل خاص بود. سپس محققان چرخه روز و شب را شبیه سازی کردند. آنها گیاهان را در معرض 12 ساعت تاریکی در دمای 25 درجه سانتیگراد و 60 درصد رطوبت نسبی و 12 ساعت نور خورشید شبیه سازی شده در دمای 35 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 30 درصد قرار دادند.

این خاک

چگونه خاک هوشمند رشد گیاه را بهبود می بخشد

بر اساس نتایج پژوهشگران، گیاهانی که در خاک حاوی هیدروژل قرار داشتند نسبت به گروه شاهد 138 درصد افزایش طول ساقه را نشان دادند. نکته مهم این است که گیاهان کشت شده با هیدروژل 40 درصد کمتر به آبیاری مستقیم نیاز دارند.

محققان می گویند کمبود آب شیرین در جهان، همراه با رشد جمعیت، پیامدهای جدی برای امنیت غذایی دارد. این خاک جدید می تواند راه حلی امیدوارکننده برای صنعت کشاورزی باشد. با این حال، محققان قصد دارند آزمایش‌های طولانی‌تری برای ارزیابی اثربخشی بلندمدت خاک هوشمند انجام دهند و همچنین می‌خواهند انواع دیگر کودها را در ترکیب خود بگنجانند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا