دانستنی ها

این تمرینات به مغز شما کمک می کند پیر نشود

پیری مغز پدیده ای است که با افزایش سن رخ می دهد و در صورت عدم رعایت تعدادی از اقدامات پیشگیرانه می تواند منجر به زوال عقل از جمله آلزایمر شود. ورزش ممکن است یکی از عوامل موثر در کاهش سرعت پیری مغز باشد. پس چگونه می توان با ورزش مغز را جوان نگه داشت و چه ورزش هایی در این زمینه توصیه می شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، ورزش فواید بسیاری برای سلامت مغز، بهبود شناخت، خلق و خو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی دارد. بسیاری از مطالعات جدید تأثیر عمیق ورزش را بر سیستم‌های مختلف بیولوژیکی نشان داده‌اند و توانایی آن در بهبود سلامت و مبارزه با بیماری‌ها را بیشتر روشن کرده‌اند. جراح مغز و اعصاب دکتر جراح مغز و اعصاب با توجه به این تحقیق که تاثیر ورزش بر سلامت مغز را آشکار می کند. بابک قرایی مقدم به نکات جالبی در مورد پیری مغز، علل و انواع آن و تاثیر ورزش در کند شدن روند پیری اشاره می کند. مغز

قرایی مقدم درباره علل پیری مغز، انواع زوال عقل و فراموشی گفت: دوست دارم به جای زوال عقل از واژه زوال عقل استفاده کنم. زیرا ممکن است کلماتی مانند زوال و انقراض ذهن کمی خشن به نظر برسند، اما کلمه پیری مغز آن معنای سنگین را ندارد. در توضیح پیری مغز ابتدا باید بگویم که اگر تمام اعضای بدن ما در حال پیر شدن و در واقع پوسیدگی و ناپدید شدن باشند، مغز نیز همین روند را طی می کند. به عبارت دیگر، مغز هر فرد 30 ساله با یک فرد 50 یا 60 ساله متفاوت است، با افزایش سن، مغز تمایل به کوچک شدن و کاهش ارتباطات بین سلولی دارد.

وی ادامه داد: تحقیقات در مورد علل پیری مغز می گوید تجمع تعدادی از مواد در حفره مغز در داخل و خارج سلول های مغز و ایجاد فرآیند التهابی می تواند باعث ایجاد دمانس های مختلف شود. شایع ترین این دمانس ها آلزایمر است. ما انواع مختلفی از زوال عقل داریم، حتی بیماری پارکینسون یکی این یک نوع زوال عقل است. مواد مختلفی که در مغز انباشته می شوند می توانند انواع مختلفی از زوال عقل را ایجاد کنند، اما این مواد در کدام قسمت های مغز بیشتر تجمع می یابند، می تواند نوع زوال عقل را تعیین کند.

وی با بیان اینکه عواملی وجود دارد که می تواند روند پیری مغز را کند کند، همچنین به تاثیر مخرب بی خوابی و افسردگی بر احتمال ابتلا به زوال عقل اشاره کرد و تاکید کرد: سرعت این روند تسریع شده برگشت ناپذیر نیست و عواملی وجود دارد. که می تواند در کند کردن این روند نقش داشته باشد. ورزش و فعالیت های اجتماعی از مهم ترین عوامل کاهش سرعت پیری مغز است. تحقیقات نشان می دهد که خواب خوب نیز در این زمینه موثر است و اختلالات خواب نیز موثر است یکی به مشکل رایج جوامع تبدیل شده است. خواب کافی می تواند پیری مغز را کند کند.

به گفته این پزشک، شادی در واقع به معنای خوش خلقی و افسردگی است یکی یکی از عواملی است که می تواند روند پیری مغز را تشدید کند. با این حال، مسائل دیگری نیز باید در نظر گرفته شود. افراد می توانند همه این موارد را رعایت کنند، اما اگر مشکلات ژنتیکی در میان باشد، نمی توان کار زیادی برای کاهش پیری مغز انجام داد.

قرایی مقدم درباره تاثیر ورزش در کند کردن روند پیری مغز گفت: ورزش می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم تغییراتی ایجاد کند زیرا باعث ترشح مواد مختلفی می شود که می تواند منجر به فعالیت و تحریک نواحی مختلف مغز شود. . وارد روح فرد می شود و از این طریق یکی باید آن را یکی از عوامل مفید و موثر در کند کردن روند پیری مغز دانست.

این متخصص با اشاره به اینکه افراد مسن بیشتر در معرض خطر پیری سریع مغز هستند، گفت: وقتی صحبت از پیری مغز می شود، طبیعتا گروه هدف ما افرادی هستند که با سن فرد سازگاری دارند.

وی درباره فعالیت های مناسب برای پیشگیری از زوال عقل یا پیری ذهنی گفت: برخی از افراد در سن 60 سالگی به ورزش های رقابتی می پردازند، در مورد این سریال صحبت نمی کنیم که قبلا ورزشکار بوده یا فعالیت بدنی خاصی داشتند. درباره عموم مردم یکی یکی از بهترین و سالم ترین ورزش ها پیاده روی است. شنا نیز ورزش خوبی است اما به دلایل مختلف کمتر در دسترس افراد جامعه است. ورزش صبحگاهی در پارک ها نیز مفید است اما باید زیر نظر مربی انجام شود تا آسیبی به بدن افراد وارد نشود.

این پزشک همچنین به نکته دیگری درباره ورزش در پارک اشاره کرد و گفت: استفاده از پارک های شهری برای شرکت در فعالیت های ورزشی عمومی، پیاده روی و دویدن می تواند برای سلامت مغز بسیار مفید باشد و روند پیری مغز را کندتر کند، نتیجه گیری این است. آلودگی هوا چند روزی است که در کلان شهرهایی مانند تهران رخ می دهد و خود این معضل می تواند خطرات دیگری را برای سلامت سالمندان ایجاد کند. در روزهای کثیف ورزش در منزل و انجام ورزش هایی که سنگین و هوازی نیستند و آسیب خاصی به بافت ها وارد نمی کنند توصیه می شود. در روزهایی که هوا آلوده نیست بهترین ورزش پیاده روی در مسیر نسبتا صاف است. یعنی مسیری که فراز و نشیب زیادی ندارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا