دانستنی ها

بیماری که هر سال باعث مرگ میلیونها کودک می شود!

طبق گفته فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری، هرسال بیشتر از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر بیماری‌های پنوموکوکی می میرند.

استاد دانشگاه و فوق تخصص ریه اطفال بیمارستان مسیح دانشوری مریم حسن زاد به مناسبت روز جهانی پنومونی گفت: بر اساس گزارش آماری سازمان جهانی بهداشت، ذات الریه اولین بیماری عفونی کشنده در جهان است.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایرنا، این استاد دانشگاه افزود: پنومونی به عنوان یک بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر پنج سال و افراد بالای 65 سال شناخته شده است.

به گفته وی، از آنجایی که ذات الریه هر ساله باعث مرگ و میر بسیاری می شود، تاریخ 12 نوامبر سازمان جهانی بهداشت و یونیسف برابر با 21 نوامبر است. آبان این ماه روز جهانی پنومونی نامگذاری شد.

حسن زاد با اشاره به علل ذات الریه گفت: ذات الریه در اثر عوامل عفونی یا غیر عفونی مانند انواع میکروب ها، باکتری ها، میکروب ها، ویروس ها یا قارچ ها ایجاد می شود. پنومونی غیر عفونی نیز در اثر بیماری های خودایمنی مختلف، نقص سیستم ایمنی و غیره ایجاد می شود.

فوق تخصص ریه اطفال بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه علائم ذات الریه شامل علائم تنفسی و غیر تنفسی و علائم تنفسی شامل تنفس سریع و سریع (تاکی پنه)، سرفه با بلغم یا بدون خلط، تنگی نفس و علائم غیر تنفسی است، گفت: شامل تعریق، عرق شبانه و تب می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، سرفه معمولا در کودکان زیر دو ماه رخ نمی دهد و در موارد جدی تر، علائم می تواند شامل تشنگی، تشنج، استفراغ مداوم، کبودی روی پوست، افزایش یا کاهش شدید دمای بدن و… حتی سرگیجه کاهش هوشیاری

وی با اشاره به اینکه در اکثر موارد می توان از مرگ ناشی از این بیماری پیشگیری کرد، افزود: تشخیص به موقع بیماری های عفونی ریوی می تواند منجر به نجات بیمار و جلوگیری از آسیب شدید ریوی شود.

این استاد دانشگاه روش درمان را با توجه به میزان درگیری ریه بیمار برشمرد و خاطرنشان کرد: پس از معاینه و معاینه بیمار توسط پزشک، درمان لازم انجام می شود. اگر علت ذات الریه میکروبی باشد، در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویز می شود، اما اگر عامل بیماری ویروسی باشد، باید درمان حمایتی بیشتری برای کنترل بیماری انجام شود.

به گفته وی، با رعایت توصیه های بهداشتی در محیط زندگی و عدم تماس فرد مبتلا با دیگران، می توان از بروز ذات الریه پیشگیری کرد.

حسن زاد یادآور شد: با تزریق واکسن آنفولانزا به افراد در معرض خطر در زمان اپیدمی ذات الریه می توان احتمال ابتلا این افراد را به این بیماری کاهش داد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مصرف رژیم غذایی سرشار از ویتامین C (میوه ها و سبزیجات تازه) به مقدار زیاد می تواند سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را تقویت کند. علاوه بر این در درمان بیماران، نوشیدن مایعات کافی و استفاده به موقع و صحیح از آنتی بیوتیک های توصیه شده توسط پزشک ضروری است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی اطفال توصیه کرد: مردم از خوددرمانی پرهیز کنند، با توجه به اینکه امروزه کرونا نیز وجود دارد و نسخه‌ها و علائم بالینی متفاوتی دارد، افراد به محض مشاهده علائم مورد نظر و علائم غیرطبیعی درمان را قطع کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا