اخبار روز

این اینفلوئنسرها مالیات می پردازند + جزئیات


به گزارش مانیبان؛ با افزایش کسب و کار وبلاگ نویسان در فضای مجازی و گزارش درآمدهای نجومی آنها، شورای اسلامی شهر در قانون بودجه سال 1398 دولت را مجبور کرد از کاربران رسانه ها بر اساس کاربرانی که بیش از 500 هزار فالوور دارند مالیات بگیرد و درآمد کسب کند. از تبلیغات، محاسبه و اجرا شود.

در همین راستا به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت اقتصاد، در سال 1398 تعداد 1400 اینفلوئنسر شناسایی شد که بیش از 500 فالوور داشتند که نهایتاً 551 مورد برای 123 اینفلوئنسر صادر شد.

کل تراکنش این اینفلوئنسرها 2.3 میلیارد تومان بوده و تا سال 1398 تعداد 64 سند هویتی به ارزش 2 میلیارد تومان صادر و در نهایت 7 میلیارد و 600 میلیون تومان جمع آوری شده است.

اگرچه در سال های اخیر چتر مالیات استانی بر دوش اینفلوئنسرها افتاده است، اما همچنان انتقادات زیادی وجود دارد که وبلاگ نویسان فضای مجازی به دلیل درآمدهای نجومی که برخی از آنها به دست می آورند از پرداخت مالیات فرار می کنند. بسیاری از وبلاگ نویسان از تکمیل اظهارنامه مالیاتی خودداری کرده اند و برخی از آنها معتقدند شبکه های اجتماعی که در آن فعالیت می کنند و درآمد کسب می کنند در ایران فیلتر است و نباید از آنها مالیات پرداخت کنند.

نحوه محاسبه مالیات اینفلوئنسر

یکی یکی دیگر از انتقادات به طرح اخذ مالیات از اینفلوئنسرها، ابهام در نحوه محاسبه مالیات آنهاست. این دسته از مخالفان معتقدند که نمایندگان مجلس به جای مالیات بر درآمد، مالیات بر تعداد فالوورها را در نظر گرفته اند و قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد.

اما به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، الگوریتم ها و فرمول های متفاوتی برای تشخیص میزان مالیات اینفلوئنسرها وجود دارد.

مهدی محدی باکن‌نظر همچنین اعلام کرد: ملاک تشخیص درآمد اینفلوئنسرها الزاماً واریز به حساب بانکی آنها نیست و این افراد از طریق شرکت‌های واسطه تبلیغاتی شناسایی می‌شوند.

شاهین مستوفی، مدیرکل دیوان محاسبات سازمان امور مالی در این خصوص گفت: ابتدا باید درآمد مردم را محاسبه کنیم و سپس مالیات را محاسبه کنیم. به این ترتیب درآمد این دسته از مودیان از طریق کانال های مختلف از جمله حساب های بانکی، حساب در فضاهای مجازی و اطلاعات ارائه شده به سازمان امور مالیاتی قابل شناسایی است.

فضای خالی مالیات اینفلوئنسرها در بودجه 1403

بر اساس لایحه بودجه 1403، از مجموع منبع 2.246 میلیارد تومانی، قسمت مالیاتی 1.222 میلیارد تومانی معادل 45 درصد کل بودجه است که نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.

اگرچه مالیات اینفلوئنسر در قانون بودجه 1403 ذکر نشده بود و نبود آن انتقادات زیادی را به همراه داشت، اما به نظر می رسد دولت در سال جاری در تلاش است تا حساب تجاری که شامل کلیه درآمدهای مشمول مالیات باشد، تعریف کند. از چشم دولت و مالیات. در همین حال، اینفلوئنسرهایی که در سال‌های گذشته از پرداخت مالیات اجتناب کردند، احتمالاً در شبکه مالیاتی سقوط می‌کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا