اخبار روز

این احتمال وجود دارد که “لانینا” از تابستان به بعد بر کشور حکومت کند

رئیس مرکز ملی پیش بینی خطرات جوی و مدیریت بحران گفت: از تابستان احتمال تغییر فاز نوسان قطب جنوب به لا نینا افزایش می یابد. البته عوامل زیادی در تعیین شرایط آب و هوایی کشور دخیل هستند که عدم قطعیت پیش بینی را افزایش می دهد.

صادق ضیائیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه پیش بینی تاثیر جریان های گردشی جوی بر دما و بارندگی کشور، احتمالات زیادی را در بر می گیرد، توضیح داد: یکی در میان این جریان ها، نوسان جنوبی (NSO) نامیده می شود و دارای سه فاز لا نینا، ال نینو و شرایط خنثی است. احتمال شرایط خنثی این گردش در ماه های آوریل، می، ژوئن و جولای زیاد است و احتمال بسیار کم (تا 30 درصد) شرایط ال نینو وجود دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود در فصول تابستان، پاییز و زمستان این دور پیوند در فاز لا نینا انجام شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی درباره وضعیت دما و بارندگی کشور در صورت وقوع شرایط لانینا گفت: نوسان قطب جنوب یا نوسان قطب جنوب. یکی یکی از صدها عاملی است که بر دما و بارندگی کشور تأثیر می گذارد و در شرایط بین 30 تا 60 درصد می تواند بر دما و بارندگی کشور تأثیر بگذارد در حالی که در سایر شرایط تأثیر کمتری دارد.

وی افزود: در شرایطی که قاعده لا نینا چشمگیرتر می شود، احتمال بارش نرمال کاهش می یابد، البته پیش بینی بارش های پاییزی و زمستانی خیلی زود است و خطاهای زیادی دارد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی خطرات جوی و مدیریت بحران تاکید کرد: سایر جریانات گردباد مانند AO، NAO، MJO، دوقطبی اقیانوس هند و غیره ممکن است بر دما و بارندگی کشور اثر بگذارند و شرایط جوی را تغییر دهند.

ضیائیان در پایان درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر عملکرد و قابلیت پیش‌بینی ترکیبات گفت: تغییرات اقلیمی تغییرات ترکیبی را افزایش می‌دهد که عدم قطعیت پیش‌بینی‌ها را افزایش می‌دهد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا