دانستنی ها

اینها علائم مهم حمله قلبی هستند

مریم مشکانی در پاسخ به این سوال که علت سکته قلبی چیست، گفت: عروق کرونر (رگ های قلب) وظیفه خون رسانی به عضله قلب را بر عهده دارند، سکته قلبی به دلیل انسداد رگ های قلب و در نتیجه قلب ایجاد می شود. حمله رخ می دهد. عضله قلب آسیب دیده و عملکرد خود را از دست می دهد و فرد با عوارض ثانویه حمله قلبی مواجه می شود. شایان ذکر است که این انسداد در مراحل اولیه خفیف است اما به مرور زمان انسداد کامل می شود و عضله قلب به دلیل کمبود اکسیژن دچار ایسکمی می شود که در نهایت باعث حمله قلبی می شود. تجمع کلسیم، چربی و پلاک باعث گرفتگی عروق می شود.

به گزارش ایسنا، این متخصص قلب و عروق گفت: سکته قلبی با درد بسیار شدید قفسه سینه همراه است که گاهی به فک و کتف چپ تابش می کند، تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق از دیگر علائم احتمالی حمله قلبی است: در انسان. در دیابت، حمله قلبی می تواند بدون هیچ علامتی یا درد قفسه سینه رخ دهد.

مشکانی در پاسخ به این سوال که آیا سکته قلبی جنبه ارثی دارد، گفت: بیماری قلبی شایع ترین عامل مرگ و میر در دنیاست بنابراین جوانان را نیز درگیر می کند.

وی گفت: احتمال وجود عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری بسیار زیاد است. افراد دارای زمینه ژنتیکی این بیماری باید با رعایت عوامل خطر ابتلا به این بیماری را به تعویق بیندازند. عوامل خطر عبارتند از: چربی خون بالا، قند خون بالا، مصرف سیگار و الکل و همچنین استرس بالا. تغذیه نامناسب، ورزش نکردن، مصرف فست فود، استرس شغلی و… باعث افزایش میزان سکته قلبی در این افراد می شود.

وی تاکید کرد: برای تشخیص به موقع بیماری باید فشار خون، چربی و قند خون تحت کنترل و همچنین معاینات دوره ای باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) دکتر خاطرنشان کرد: پس از سکته قلبی درمان های مختلفی را اعمال می کنیم، آنژیوگرافی تشخیصی در یک ساعت اول پس از سکته قلبی انجام می شود و در صورت امکان، استنت گذاشتن بیمار را از درد و عوارض بعدی رها می کند، گاهی ممکن است نیاز به جراحی قلب باز باشد. و گاهی اوقات بیمار فقط می تواند به دارو تکیه کند.» البته شایان ذکر است که این بیماران نیاز به مصرف داروهای ضد انعقاد، کاهش دهنده چربی خون، کاهش دهنده ضربان قلب، داروهای فشار خون، داروهای ضد پلاکت مانند آسپرین و … دارند.

برای بازگشت به زندگی عادی در این بیماران انجام فعالیت بدنی (توانبخشی) ضروری است زیرا هدف این است که فرد به صورت عادی به زندگی عادی بازگردد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا