اخبار روز

اینترنت برای نوبت دوم کنکور سراسری 1402 قطع نمی‌شود!/ جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در بیان جزئیات نحوه برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲، اعلام کرد که در طول برگزاری این آزمون، اتصال اینترنت شرکت‌کنندگان قطع نخواهد شد. این اقدام به منظور اطمینان از برگزاری آزمون به صورت صحیح و بدون مشکلات احتمالی انجام شده است.

عبدالرسول پورعباس نیز در یک برنامه تلویزیونی به تفصیل درباره برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ صحبت کرد و اظهار کرد که سازمان سنجش همچنان به دنبال بهبود امنیت آزمون است و تمام تلاش خود را برای برگزاری یک آزمون سالم و بدون مشکلات انجام می‌دهد. او تاکید کرد که در سال گذشته نیز برای حفظ امنیت آزمون، اقدامات مختلفی انجام شد و سازمان سنجش همواره تلاش خود را برای بهبود فرایند برگزاری آزمون‌ها ادامه می‌دهد.

و افزود: در بررسی دی ماه 1402 با هماهنگی هایی که انجام شد حتی یک مورد کلاهبرداری گزارش نشد. ما نرم افزار قدرتمندی داریم که همه داوطلبان را سوال به سوال و جواب به جواب مقایسه می کند.

در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، عبدالرسول پورعباس اظهار کرد: در رابطه با موضوع تشابه سوالات، به دلیل اینکه می‌تواند منجر به تقلب شود، تمام سوالات را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و در صورت وجود بیش از ۴۰ درصد تشابه، احتمال تقلب وجود دارد. در آزمون نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۲، هیچ موردی از تقلب گزارش نشد. با این حال، در سال گذشته به دلیل وجود تشابه در سوالات، هزاران نفر مجبور به گذراندن آزمون رفع شبهه شدند. اما این سال، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که امانت داریم. پاسخنامه‌ها به صورت شخصی‌سازی شده و تعداد دفترچه‌های آزمون نیز به همین منظور افزایش یافته است تا در زمان تحویل دفترچه به داوطلبان، احتمال تشابه سوالات کاهش یابد.

همچنین، نسل دوم سیگنال‌یاب یا آشکارساز، بدون استثنا تمام افرادی که تجهیزات تقلب را با خود به آزمون می‌آورند، شناسایی می‌کند. این اقدام به منظور حفظ امنیت و عدالت در برگزاری آزمون کنکور انجام شده است.

وی گفت: امسال ردیاب یا ردیاب سیگنال نسل دوم را تولید کردیم و بدون استثنا همه کسانی را که تجهیزات کلاهبرداری با خود می آورند شناسایی می کند. تمام تجهیزات را تشخیص می دهد، حتی کوچکترین تجهیزاتی که قبلا استفاده شده اند. این دستگاه امواج زیاد و صدای بسیار بدی را در گوش داوطلب ایجاد می کند. فردی که این بلندگوی کوچک را داشته باشد صدا را تحمل نمی کند و در معرض قرار می گیرد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: از خانواده ها تقاضا دارم به داوطلبان اجازه استفاده از این وسایل را ندهند. التماس می کنم چون اگر گرفتار شوند تخلف است و 10 سال از امتحان محروم می شوند. ما مجبور شدیم کمتر از 2 دهم درصد استفاده از این دستگاه ها را شارژ کنیم، البته این عدد در یک میلیون نفر کم است.

وی افزود: 7 تا 8 لایه محافظ برای دفترچه آزمون و سوالات و پاسخنامه و کیف برای حمل سوالات در نظر گرفته شده است. همه این موارد هوشمند هستند و هر لایه ای که باز شود، سازمان سنجش از زمان و نحوه انجام آن مطلع می شود. همه موارد فیلمبرداری شده است.

تمامی دفترچه های امتحانی شخصی سازی شده است.

پورعباس گفت: تمام دفترها شخصی سازی شده است و ترتیب سوالات در دفترچه دو نفر که با هم هستند کاملا متفاوت است و حتی ممکن است در فواصل جغرافیایی مختلف چیدمان متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: چند روش تقلب داریم که یکی از آنها عکس گرفتن از سوالات و ارسال به بیرون است. تا صبح امتحان اطمینان کامل می دهیم که با مراحل انجام شده سوالی پیش نخواهد آمد. اما وقتی سوال به نامزد داده می شود، افراد استخدام شده می توانند از آن عکس بگیرند. فقط یک عکس در امتحان دسامبر 1402 گرفته شد و یک دقیقه بعد داوطلب دستگیر شد.

پلیس چندین شبکه بزرگ را که تجهیزات کلاهبرداری را به کشور وارد کرده بودند دستگیر کرد.

رئیس سازمان سنجش گفت: هفته گذشته پلیس چند شبکه بزرگ را که حجم زیادی تجهیزات تقلب در آزمون وارد کشور کرده بودند، دستگیر کرد. بیش از 200 تا 300 سیستم و گروه مجازی که برای القای کلاهبرداری ایجاد شده بودند دستگیر شدند. هیچ سوالی از طرف هیچ شخصی و هیچ گشایشی مطرح نخواهد شد و نامزدها باید مطمئن باشند که همه افرادی که ادعای سوال را دارند کلاهبردار هستند. افرادی که در قرنطینه هستند حتی در معرض امواج قرار نمی گیرند و ما حتی اجازه نداریم خبر فوت عزیزان و اعضای خانواده شان را به آنها اطلاع دهیم.

اینترنت در آزمون 1402 قطع نمی شود

وی یادآور شد: اینترنت با جان مردم گره خورده است، ضرورتی ندارد و اینترنت قطع نمی شود. من سه هفته پیش اعلام کردم که با کارهایی که انجام می دهیم نیازی به قطع اینترنت نیست. هر موجی که وارد میدان می شود توسط دستگاه های ما شناسایی می شود.

پورعباس به داوطلبان توصیه کرد با توجه به اینکه روز چهارشنبه اولین روز آزمون سراسری در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی است، با آرامش به حوزه های آزمون حضور یافته و ترافیک را در نظر بگیرند.

وی افزود: تاکنون بیش از 500 هزار نفر کارت ورود به مرحله دوم آزمون سراسری 1402 را دریافت کرده اند و در تمامی شهرستان ها مراکزی برای رفع ایرادات کارت راه اندازی شده است. تمامی داوطلبانی که دارای کارت های متعدد هستند باید توجه داشته باشند که هر تعداد تست که انجام می دهند باید همان تعداد کارت دریافت کنند.

رئیس سازمان آزمون دو مرحله ای شرکت در کنکور سراسری را مایه آرامش داوطلبان دانست و گفت: بررسی کردیم که به دلیل حجم بالای آزمون، یکسری مشکلات دارد. در دی ماه، وزارت راه برای بازکردن راه های روستایی بسیار همکاری کرد.

کنکور 1403 دو بار در اردیبهشت ماه و تیر 1403 برگزار می شود

وی افزود: بنابراین مقرر شد کنکور 1403 در اردیبهشت ماه و تیر ماه 1403 برگزار شود و داوطلبان می توانند در اردیبهشت ماه و تیرماه خود را آماده کنند زیرا اکثر داوطلبان دانشجو هستند و این افراد تمایل به انجام آن دارند. برای دانش آموزان بهتر است. برای شرکت در آزمون شاهنشاهی و کتاب ها تا عید تمام می شود.

پورعباس بیان کرد: بر این اساس قرنطینه از عید شروع می شود و با قرنطینه دوم آزمون مرتبط است. افرادی که در قرنطینه هستند حتی نور خورشید را نمی بینند. آنها این سختی ها را تحمل می کنند تا بالاخره امتحان سالم باشد.

یک میلیون و 119 هزار نفر در نوبت دوم آزمون 1402 ثبت نام کرده اند

وی خاطرنشان کرد: در دور دوم یک میلیون و 119 هزار نفر ثبت نام کرده اند که تعداد دور اول حدود 700 هزار نفر بود و در دور اول 130 هزار نفر شرکت کردند اما در دور دوم ثبت نام نکردند. اما در مقابل 200 هزار نفر جدید در نوبت دوم کنکور 1402 شرکت کرد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: داوطلبان معمولاً بالاترین نمره را انتخاب می کنند اما باید بدانند که به دلیل تأثیر سوابق تحصیلی باید گروه آزمایشی را انتخاب کنند که همه نمرات را از سوابق تحصیلی داشته باشد و همچنین نمره بالاتری نیز داشته باشد. ، بنابراین فرصتی وجود دارد که داوطلبان انتخاب رشته را انتخاب کنند که کدام نمره معیار عمل خواهد بود.

اضافه شد: نتیجه نوبت دوم کنکور سراسری 1402 قبل از اعلام انتخاب رشته در مرداد ماه 1402 منتشر می شود و پس از برگزاری آزمون و مطالعه پاسخنامه ها، نتایج در اسرع وقت اعلام می شود. سوابق تحصیلی قبل از انتخاب رشته به سازمان آزمون اعلام می شود. در مرداد ماه پایه های اول و دوم و سوابق تحصیلی مشخص می شود. ابتدا گروه آزمون انتخاب می شود سپس نمره گذاری کل انجام می شود و در نهایت داوطلب بر اساس دفترچه انتخاب رشته 150 کدی محل را انتخاب می کند.

پورعباس اظهار داشت: نتایج نهایی آزمون 1402 را تا هفته آخر شهریور 1402 اعلام می کنیم.

وی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری گفت: 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی نهایی است. در این زمینه سازمان سنجش با وزارت آموزش و پرورش تعامل کرد تا از برگزاری ایمن امتحانات اطمینان حاصل کند و همانطور که گفته شد تجهیزات مورد استفاده برای تقلب شناسایی شد. حدود 500 نفر در امتحانات نهایی شناسایی شدند.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 به عنوان اثر نهایی 50 درصد است

رئیس سازمان سنجش درباره کنکور 1403 گفت: تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 50 درصد به عنوان تاثیر قطعی است. سوابق تحصیلی از پایه دوازدهم گرفته می شود. نرم افزار کنکور الکترونیک تهیه شده است. سخت افزار مورد نیاز توسط جوانان دانش بنیان ساخته شده و به روشی مدرن طراحی شده است که هم اثر انگشت و هم چهره را تشخیص می دهد. مدیریت پرسش و پاسخ توسط داوطلبان انجام می شود. وضعیت امتحان به گونه ای است که تمام شبهات و تقلب ها برطرف می شود. زمانی که نامزد زمان محدودی داشته باشد، زمانی برای تقلب ندارد.

اضافه شد: ظرفیتی که برای اجرای این آزمون ها به صورت الکترونیکی در نظر گرفته شده است، در مرحله آزمون قرار است به صورت انتخابی برای داوطلب در قالب کاغذی یا الکترونیکی اجرا شود. علاوه بر این، دفترچه ها نیز بسیار هوشمند می شوند و عکس داوطلب در هر صفحه از دفترچه قرار می گیرد و اگر عکسی بگیرد، لو رفته است.

عبدالرسول پورعباس در تکمیل بیانات خود افزود: در آینده نزدیک، برنامه‌ریزی شده است که آزمون کنکور الکترونیکی برای بیش از ۱۰ هزار نفر در سال آینده اجرا شود و پس از آن برای تعداد بیشتر در نهایت برای کنکور سال ۱۴۰۳ نیز به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. در دیگر کشورها، آزمون کنکور به صورت دسته‌بندی شده برگزار می‌شود و سوالات همه دسته‌ها هماهنگ و تراز و یکسان هستند. در حال حاضر، ۹ کشور از این روش برای برگزاری آزمون کنکور استفاده می‌کنند. با برگزاری آزمون الکترونیکی، مشکلات حمل و نقل و کاربری از بین می‌روند و تنها مشکل احتمال جایگزینی افراد به جای همدیگر با رصد چهره و اثر انگشت قابل حل است.

همچنین، او اعلام کرد: مشکل اتصال به پنجره ملی واحد دولت الکترونیک نیز حل شده است. مشکل اصلی این بود که در سازمان سنجش، در یک لحظه میلیون‌ها نفر مراجعه می‌کنند، اما با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خاصی، این مشکل برطرف شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا