دانستنی ها

ایمنی بدن در برابر آلاینده ها از طریق تغذیه سالم

مدرس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم بهداشت اصفهان گفت: هوای آلوده ترکیبات مختلفی دارد. یکی در این میان اکسیدان های سمی نیز وجود دارد. پیروی از برخی توصیه های تغذیه ای می تواند از بدن ما در برابر این آلاینده ها و گرد و غبار ریز محافظت کند.

به گزارش ایتنا، شاخص کیفیت هوای اصفهان امروز (دوم مرداد 1403) به عدد 157 رسید و بر این اساس باید گفت که هوای اصفهان قرمز یا ناسالم برای جمعیت است. این وضعیت طبق پیش بینی ها تا روز پنجشنبه 13 مرداد 1403 ادامه خواهد داشت. سید مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی علوم پزشکی اصفهان در این خصوص به ایسنا گفت: آلودگی هوا افزایش یافته و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. یکی یکی از راهکارهای مهمی که به کاهش اثرات مضر آلاینده ها و ریزگردها کمک می کند، توجه به تغذیه است.

وی ادامه داد: این هوای ناسالم برای عموم مردم خطرناک است. با این حال، واضح است که افراد مبتلا به یک بیماری زمینه ای و همچنین گروه های حساس مانند نوزادان، کودکان، زنان باردار، زنان شیرده و سالمندان در معرض خطر بیشتری قرار دارند. به عبارت دیگر افراد گروه دوم با سرعت و شدت بیشتری دچار عوارض آلودگی هوا می شوند.

این متخصص با تاکید بر اینکه برخی غذاها بدن را در برابر اثرات منفی هوای آلوده ایمن می کنند، گفت: بیشتر آلاینده ها از طریق تنفس وارد بدن ما می شوند. خود هوای آلوده نیز می تواند حاوی ترکیبات مختلفی باشد. اکسید کننده ها یکی آنها ترکیبات سمی در نظر گرفته می شوند.

مدرس دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت: وقتی ترکیبات مضر موجود در هوای آلوده وارد بدن ما می شود باعث التهاب شده و سلامتی ما را به خطر می اندازد. بر این اساس توصیه های تغذیه ای در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد را نباید نادیده گرفت.

صفوی با اشاره به نکته ای که مهمترین توصیه های تغذیه ای این روزها را توضیح دادم، گفت: تامین ویتامین C در این ایام بسیار مهم است. ویتامین (C) در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت می شود و مفید است. میوه های توصیه شده عبارتند از سیب، پرتقال، انبه و گریپ فروت. ویتامین E (E) به اندازه ویتامین (C) مهم است.

وی با تاکید بر اینکه ویتامین های C و E هر دو آنتی اکسیدان قوی هستند، توضیح داد: این ویتامین ها در واقع می توانند از التهاب ذکر شده در بالا جلوگیری کنند. آنها همچنین می توانند رادیکال های غیرآزاد ایجاد شده توسط هوای آلوده در بدن را خنثی کنند.

بیماران آسم و قلبی باید ماهی بخورند

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی علوم پزشکی اصفهان منابع غذایی حاوی ویتامین E را برشمرد و افزود: گردو، بادام، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز تیره سرشار از این ویتامین هستند. این ویتامین اثرات آلاینده ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

صفوی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات در روزهایی که هوا قرمز و یا برای عموم ناسالم است بسیار مهم است، گفت: یکی یکی از توصیه شده ترین ها است و می تواند به خوبی از بدن در برابر آلاینده ها محافظت کند. البته شیر و سایر لبنیات مصرفی ما باید کم چرب باشد. لبنیات پرچرب برای ریه ها مفید نیست و اثرات منفی بر مصرف کنندگان دارد.

این متخصص تغذیه درباره تهیه انواع غذاها اینگونه توضیح داد: بهتر است غذاهایی با سبزیجات زیاد مصرف شود. به طور کلی مصرف سبزی و صیفی مهم است و تاثیرات مثبتی بر سلامتی فرد خواهد داشت. به عنوان مثال، خوردن سیب زمینی، هویج، شلغم و چغندر مفید است. برای اینکه اثراتی را که انتظار داریم ببینیم و از آلودگی هوا در امان بمانیم باید با پخت و پز یا بخارپز مصرف شود.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: بهتر است غذاهای حاوی غلات کامل طبخ شود. مصرف غذاهای حاوی لوبیا، کدو سبز، گوجه فرنگی و فلفل به شدت توصیه می شود. علاوه بر این، به خصوص در این روزها باید از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری شود.

وی مصرف سیر و پیاز را مهم دانست و گفت: این دو می توانند با رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی هوا مقابله کنند. کلم بروکلی حتما باید در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. ماهی نیز در صورت رعایت اصول بهداشتی بسیار مهم است. به دلیل دارا بودن امگا 3 مصرف ماهی های جنوبی یا ماهی های دریاها و آب های آزاد در این ایام اهمیت دارد. خوردن ماهی قزل آلا نیز توصیه شده و مفید است. خوردن ماهی برای بیماران قلبی و بیماران آسم بسیار مهم است.

صفوی با بیان اینکه امروزه به برخی از نوشیدنی ها اهمیت بیشتری می دهد، گفت: نوشیدن نوشیدنی هایی مانند آب انار، آب گوجه فرنگی و چای سبز مفید است. علاوه بر این، مصرف آب هویج و آب سیب نیز می تواند در برنامه غذایی قرار گیرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا