اخبار روز

ایمانی: احتمالا در هفته دوم برخی کاندیداها انصراف دهند/ قالیباف و جلیلی باید با چالش برنامه و برنامه روبرو شوند.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، هنوز یک روز تا آغاز مناظره نامزدهای ریاست جمهوری باقی مانده است. در این بین همه منتظرند تا ببینند نامزدها چگونه وارد مناظره های انتخاباتی می شوند. این در حالی است که ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، درباره تقابل سعید جلیلی و قالیباف در مناظره ها به خبرگزاری بازتاب آنلاین گفت: به نظر من ممکن است آقای قالیباف و جلیلی برنامه ای داشته باشند و با هم طرحی را به چالش بکشند، اما چهره – آنجاست. چیزی مانند مواجهه با چالش برانگیختن سوالات و عبارات جانبی یک فرد نیست. امیدوارم همه نامزدها اینطور باشند.»

وی در خصوص دوقطبی شدن فضای انتخاباتی بعد از مناظره ها گفت: به نظر من دوقطبی شدن فضا مطلوب نیست، یعنی هر چه فضای کشور دوقطبی شود، احساسی تر می شود همراه با احساسات علاوه بر این، تصمیم مردم برای رای دادن به نامزدها بر اساس یک احساس سیاسی زودگذر است که مورد استقبال قرار نمی گیرد. امیدوارم فضای انتخابات دو قطبی نشود و فضایی بدون هیجان ایجاد شود که مردم بتوانند در آن تصمیم گیری کنند.»

مشروح گفتگوی ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا را در زیر می خوانید.

*********

* آقای ایمانی با توجه به رفتار و عملکرد نامزدهای انتخاباتی از ابتدای تبلیغات انتخاباتی تا امروز، اولین مناظره انتخاباتی و نوع عملکرد نامزدها را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیش بینی من این است که بحث ها گرم باشد، البته این گرمی به معنای توهین و توهین انتخاباتی نیست. من فکر می کنم مناظره خوب است و توجه مردم را به خود جلب می کند. انشاالله این مناظره ها از فضای عوام فریبانه و طرح موضوعاتی که صرفا در جهت کسب آرای مردم است دور نباشد و کاندیداها نظرات دقیق خود را بیان و برنامه های خود را ارائه کنند تا مردم با دقت تصمیم گیری کنند.

امیدوارم فضای انتخابات دو قطبی نشود

* اگرچه یک هفته از اعلام اسامی نامزدها می گذرد، اما فضای انتخابات همچنان غیررقابتی و دو قطبی است. به نظر شما این دوقطبی شدن انتخاباتی بعد از مناظره ها اتفاق می افتد؟

من معتقدم که قطبی شدن فضا چیز خوبی نیست. یعنی هر چه فضای کشور دوقطبی شود بیشتر احساسی و همراه با احساسات می شود. علاوه بر این، تصمیم مردم برای رای دادن به نامزدها بر اساس یک احساس سیاسی زودگذر است که مورد استقبال قرار نمی گیرد. امیدوارم فضای انتخابات دو قطبی نشود و فضایی بدون هیجان ایجاد شود که مردم بتوانند در آن تصمیم گیری کنند.

به نظر من پزشکان کاندیدای اصولگرا هستند

* آقای ایمانی ورود آقای بیزیکیان به انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید؟

از چه لحاظ

* بالاخره در بین پنج کاندیدای اصولگرایان تنها کاندیدای اصلاح طلب است.

من آقای مزیکیان را کاندیدای اصلاح طلب به معنای محدود سیاسی کلمه نمی دانم. بلکه از نظر فکری کاندیدای اصولگرایان است اما با باورهای متفاوت اصلاح طلبان به دلایل مختلف از او حمایت کردند. همان استدلالی که زمانی برای آقای روحانی مطرح شد: ایشان نمی توانستند کاندیدای اصلاح طلبان محسوب شوند، اما مورد حمایت اصلاح طلبان بودند.

احتمال انصراف برخی از نامزدها در هفته دوم وجود دارد

* فکر می کنید بعد از مناظره ها شاهد انصراف نامزدهای انتخاباتی باشیم؟

من انتظار دارم که برخی از کاندیداهای انتخاباتی در هفته آخر زمانی که می بینند نظرسنجی ها و برداشت های انتخاباتی به نفع آنها نیست و رای جدی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارند، انصراف دهند. البته ممکن است رای دوم یا سوم داشته باشند اما رای ریاست جمهوری نداشته باشند.

* مثلاً مگر می شود آقای زاکانی و قاضی زاده چراغ انصراف را روشن کنند؟

اسامی را نمی دانم اما فکر می کنم کاندیداهایی که می بینند رای ندارند در هفته دوم حذف خواهند شد.

قالیباف و جلیلی با چالش برنامه ریزی و طراحی روبرو هستند

* آقای ایمانی پیش بینی شما از رویارویی قالیباف و جلیلی در مناظره ها چیست؟ با توجه به اینکه در چند روز گذشته طعنه و انتقاد زیادی را تجربه کرده ایم.

به نظر من ممکن است آقای قالیباف و جلیلی با هم یک طرح و چالش طرح داشته باشند اما چالش شخصی برای بیان مسائل پیرامونی و فردی وجود ندارد. امیدوارم همه نامزدها اینطور باشند.

* آقای زاکانی در مناظره های قبلی به بیان مطالب معروف بود. آیا این بار هم همین کار را خواهد کرد؟

این را بگویم که در هر انتخاباتی شایعات شرایط خاص خود را دارند و ممکن است در این دوره از انتخابات اینگونه نباشد. آقای همتی در انتخابات 1400 مواردی را مطرح کردند که در مورد آنها چنین موضعی گرفته بود. با توجه به چیدمان کاندیداها شاید آقای زاکانی رویه خود را تغییر داده تا این فضا ایجاد نشود. در چند روزی که ایشان در تلویزیون بودند، ما چنین برداشتی نداشتیم چون همان روش مناظره قبلی را در پیش نگرفته بودیم.

* آیا می توان در مناظره ها به عنوان پوشش عمل کرد؟

کاندیدای جایگزین اصلاحی است که به شخص الهام می بخشد. وقتی به فردی می گوییم که شما کاندیدای جایگزینی هستید، این یک نوع تخریب است که فرد به خشونت اخلاقی روی آورد. شاید در انتخابات 1400 تحت پوشش نبود. نمونه کاندیدای پوششی می تواند آقای جهانگیری در انتخابات 1395 باشد و اعلام شد. اما کاندیداها در دوره های بعدی ممکن است فکر می کردند که رئیس جمهور می شوند.

یکی یکی از اهداف ما ارتقای سطح دانش سیاسی و اقتصادی است

* آقای پورمحمدی طبق سوابق خود ممکن است در این بحث ها تأثیر بگذارد یا …

او بدون توجه به اینکه یک نامزد رای بیاورد یا نه، موضوعات مهمی را تاکنون مطرح کرده است. امیدواریم سطح بحث را بالا ببریم و محتوای آموزنده را در اختیار مردم قرار دهیم. شاهد مناظره های مبتذل مانند مناظره های انتخاباتی 2008 نیستیم. این یک هدف و یک دوره آموزشی حکومت داری سیاسی برای مردم است.

یکی یکی از اهداف ما ارتقای سطح دانش سیاسی و اقتصادی است. اگر آقای پورمحمدی و سایر کاندیداها به بداخلاقی و مسائل حاشیه ای نپردازند می توانند در این امر سهیم باشند.

* این بداخلاقی ها در انتخابات 1400 هم رخ داد.

امیدواریم این اتفاق نیفتد و تبدیل به فضای حاشیه ای نشویم که کاندیداهایی که برنامه ای ندارند و می خواهند آرای رقیب را بشکنند وارد آن شوند.

27215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا