اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

ایلان ماسک وعده بزرگ دیگری داد

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا گفته است که قصد دارد ابررایانه دوجو(Dojo) را در رقابت با شرکت فناوری انویدیا بسازد، اما ابر رایانه او تا رقابت با غول تولید تراشه راه درازی در پیش دارد.

 

به گزارش ایسنا، ایلان ماسک این هفته در طول ارائه گزارشی از درآمد ضعیف تسلا که باعث شد سهام آن بیش از هفت درصد سقوط کند، وعده بزرگ دیگری داد.

 

به نقل از بیزنس‌اینسایدر، مدیرعامل تسلا گفت که قصد دارد تعهد خود به توسعه ابررایانه دوجو را «دو برابر» کند، به این امید که بتواند با غول تولید کننده تراشه انویدیا(Nvidia) رقابت کند.

 

ماسک به سرمایه‌گذاران و تحلیلگران گفت: ما راهی را برای رقابت با انویدیا می‌بینیم. و من فکر می‌کنم که ما چاره‌ای نداریم زیرا تقاضا برای انویدیا بسیار زیاد است، و بدیهی است که این الزام آنهاست که قیمت پردازنده‌های گرافیکی را تا هر جا که بازار متحمل می‌شود، که میزان بسیار بالایی است، افزایش دهند. بنابراین فکر می‌کنم ما واقعا باید کاری کنیم که دوجو کار کند و ما این کار را خواهیم کرد.

 

این اولین باری نیست که ماسک قول بزرگی در مورد کارهایی که فناوری او می‌تواند انجام دهد بدون اطمینان از رسیدن به نتیجه دلخواهش می‌دهد و مشخص نیست که او بتواند این وعده را نیز محقق کند.

 

ماسک اولین بار در سال ۲۰۱۹ از دوجو، ابررایانه‌ای که برای بهبود فناوری رانندگی کاملا خودکار(FSD) تسلا طراحی شده است، نام برد. در حالی که این شرکت سرمایه‌گذاری هنگفتی بر روی رایانه آموزشی فوق‌العاده قدرتمند و سخت‌افزار مرتبط با آن انجام داده است. تحلیلگران معتقدند که دوجو هنوز با انویدیا قابل مقایسه نیست.

 

انویدیا، که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد، با ارزش بازار ۲.۷۸ تریلیون دلاری بر بازار تسلط دارد و پردازنده‌های گرافیکی آن چنان تقاضای بالایی دارند که جنسن هوانگ(Jensen Huang)، مدیرعامل آن، مجبور شده است به تحلیلگران اطمینان دهد که شرکت آنها را منصفانه تخصیص می‌دهد.

 

روی کوزوور(Roey Kosover)، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری FinYX Fund SPC، می‌گوید که سهامداران از کسب‌وکارهای ماسک بسیار سود برده‌اند، اما  برخی از اظهارات او همیشه دقیق نیستند. او تخمین می‌زند که دوجو حدود یک دهه از قدرت کنونی انویدیا عقب‌تر است و انویدیا سابقه‌ای باورنکردنی در ادامه راه تکامل و توسعه دارد.

 

او افزود: در حال حاضر، دوجو کاری را انجام نمی‌دهد که انویدیا انجام می‌دهد و من مطمئن نیستم که اصلا برای انجام این کار طراحی شده باشد. جایی که ممکن است دوجو نسبت به انویدیا مزیت داشته باشد این است که دوجو و طراحی ماتریس عظیم آن برای جایی که ما فکر می‌کنیم شبکه‌های عصبی در آینده به آن خواهند رسید، عالی است.

 

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ماسک عهد کرده است که دوجو با پیشرفت‌های آینده در موقعیت خوبی قرار خواهد گرفت، و پتانسیل رقابت با انویدیا در چند سال آینده را دارد اما این را در نظر نمی‌گیرد که انویدیا خود مهارت فوق‌العاده‌ای در توسعه نشان داده است و ممکن است قبل از اینکه دوجو آماده شود چیزی مشابه آماده داشته باشد که تحویل دهد.

 

ماسک با سرمایه‌گذاری‌های تجاری مختلف خود، گام‌های بزرگی در تبدیل خودروهای الکتریکی به نماد اجتماعی برداشته است و با موشک‌های قابل استفاده مجدد و ماهواره‌های مدار پایین زمین با استارلینک، نوآوری‌هایی در اکتشافات فضایی به ارمغان آورده است. اما در حالی که این میلیاردر رویاهای بزرگی برای نوآوری در صنایع دارد، از جدول زمانی خود عقب مانده است.

 

ماسک در سال ۲۰۱۶ قول داده بود که تسلا ظرف دو سال از فناوری کاملا خوکار برخوردار شود. او در سال ۲۰۱۴ تخمین زد که اسپیس ایکس تا سال ۲۰۲۴ مردم را به مریخ خواهد برد و استارتاپی که سعی داشت ایده هایپرلوپ سال ۲۰۱۳ ماسک را زنده کند، سال گذشته تعطیل شد.

 

در حال حاضر، مشخص نیست که آیا رقابت برنامه‌ریزی شده ماسک با انویدیا به همین سرنوشت دچار خواهد شد یا خیر.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا