در دهه 1990، ایران تعدادی میگ 29 Fulcrum-A را از شوروی سابق خریداری کرد. بر اساس گزارش های مختلف، ایران حدود 30 فروند از این جنگنده های چند منظوره را در اختیار داشت.

اما ممکن است تعداد دقیق میگ 29های فعال در نیروی هوایی ایران به دلیل عدم شفافیت کامل اطلاعات نظامی ایران و مدت زمانی که از خرید این هواپیماها می گذرد تغییر کرده باشد. برخی از هواپیماها ممکن است به دلیل تعمیرات، تعمیر و نگهداری یا خرابی های دیگر عملیاتی نباشند.

به گزارش تجارت نیوز، ورود جنگنده های میگ 29 به ایران به دهه 1990 و پس از پایان جنگ ایران و عراق برمی گردد. این هواپیماها از چند مسیر وارد ایران شدند:

خرید مستقیم از شوروی: ایران در سال 1990 حدود 18 فروند میگ 29 از شوروی (روسیه کنونی) خریداری کرد. این خرید به عنوان بخشی از تلاش های ایران برای تقویت نیروی هوایی خود در پی آسیب های ناشی از جنگ ایران و عراق صورت گرفت. در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی همچنان مانند ایران به کشورهای مختلف سلاح می فروخت یکی او یکی از خریداران سلاح های مدرن شوروی بود.

انتقال از عراق در طول جنگ خلیج فارس: در طول جنگ خلیج فارس (1991) برخی از هواپیماهای عراقی از جمله چند فروند میگ 29 به ایران منتقل شدند. هنگامی که عراق توسط نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده مورد حمله قرار گرفت، چندین هواپیمای نیروی هوایی عراق برای جلوگیری از تخریب توسط حملات هوایی ائتلاف به ایران پرواز کردند. ایران این هواپیماها را نگه داشته و بعد از جنگ به عراق پس نداده است. در نتیجه برخی از میگ 29 نیروی هوایی ایران از این طریق وارد شد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما