ایران و سودان در بیانیه ای مشترک ضمن اعلام توافق بر سر انجام اقدامات لازم برای افتتاح سفارتخانه های دو کشور در آینده نزدیک، از سرگیری روابط دیپلماتیک خبر دادند.

به  گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، جمهوری اسلامی ایران و سودان امروز (دوشنبه)  ۱۷ مهر ماه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند.

سودان در پی حمله به سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد در دی ماه ۱۳۹۴ که به قطع روابط یک طرفه عربستان با ایران منجر شد، در تبعیت از عربستان اقدام به قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرد.

در بیانیه امروز ایران و سودان آمده است:جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سودان، متعاقب تماس‌های صورت گرفته بین مقامات عالی دو طرف در ماه‌های اخیر، تصمیم گرفتند در راستای خدمت به منافع دو کشور، روابط دیپلماتیک خود را از سربگیرند.

بر اساس این بیانیه، دو دولت برای ایجاد روابط دوستانه بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و همزیستی مسالمت آمیز توافق کردند.

دو طرف همچنین توافق کردند همکاری های خود را در زمینه های مختلف برای تحقق منافع ملت های دو کشور و تامین امنیت و ثبات منطقه گسترش دهند.

در این بیانیه آمده است: دو طرف توافق کردند که اقدامات لازم را برای افتتاح سفارت‌های دو کشور در آینده نزدیک انجام دهند و تمهیدات لازم را برای تبادل هیئت‌های رسمی به منظور بررسی فرصت‌ها برای گسترش همکاری‌های دو کشور انجام دهند.

توافق برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و سودان در پی دیدار امیرعبداللهیان با همتای سودانی برای نخستین بار بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور و در حاشیه نشست وزرای خارجه عدم تعهد در باکو حاصل شد.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه این دیدار با علی الصادق علی همتای سودانی خود دیدار و گفتگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در این خصوص گفت: در حاشیه اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها با سرپرست وزارت امور خارجه سودان دیدار و درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک در آینده میان سودان و ایران گفت‌وگو کردیم.

جیبوتی و مالدیو نیز اخیرا در بیانیه‌هایی و در پی دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه این دو‌ کشور در نیویورک روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را از سر گرفتند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *