اخبار روز

ایران: حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه منبع اصلی ناامنی در این کشور است

امیر سعید ایروانی در این نشست اظهار داشت: علیرغم تلاش سازمان ملل متحد و شرکای بشردوستانه آن برای ارائه کمک های لازم به نیازمندان، تاثیر مستمر تحریم های یکجانبه غیرقانونی به ویژه تحریم های غیرقانونی آمریکا، بار سنگینی را بر دوش می کشد. در سازمان ملل به معنای” شانه های مردم سوریه از جمله زنان و کودکان است. او این کار را انجام می دهد.
وی افزود: «یک نگرانی عمده، عدم تخصیص بودجه فعلی برای کمک های بشردوستانه سوریه است که بسیار کمتر از نیازهای واقعی است.» این کمبود جدی به طور قابل توجهی بر توانایی سازمان ملل برای ارائه کمک های ضروری به نیازمندان تأثیر می گذارد. کمک های بشردوستانه و پروژه های بازسازی در سوریه نباید به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی بر دولت سوریه استفاده شود. مهم است که اطمینان حاصل شود که ارائه بی طرفانه و غیرسیاسی کمک های بشردوستانه در تمام مناطق سوریه اقدامی نجات بخش است.
نماینده ایران گفت: ایران از تصمیم دولت سوریه در 10 نوامبر 2023 برای تمدید مجوز اعطا شده به سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی آن برای استفاده از گذرگاه های مرزی باب السلمه و الراعی به مدت سه ماه دیگر استقبال می کند. . ایران بر اهمیت حمایت از انتقال کمک از طریق مکانیسم های کمک رسانی که از حمایت کامل دولت سوریه برخوردار است و نشان دهنده رویکردی پایدار و سازنده است که می تواند وضعیت بشردوستانه در سوریه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد، تاکید می کند.
ایروانی گفت: عدم پاسخ قاطع شورای امنیت باعث شده است که رژیم اسرائیل به تجاوزات خود به خاک سوریه ادامه دهد. رژیم اسرائیل علاوه بر جنایات خود علیه مردم غزه، به اقدامات تروریستی و تجاوزکارانه خود در سوریه ادامه می دهد و غیرنظامیان و زیرساخت های حیاتی را هدف قرار می دهد.
ایران اقدامات شنیع تروریسم رژیم اسرائیل به ویژه حملات هوایی اخیر به فرودگاه غیرنظامی دمشق در 26 نوامبر را که باعث وارد آمدن خسارت شدید به تاسیسات ضروری فرودگاه و اختلال قابل توجهی در عملکرد آن شد، به شدت محکوم می کند. ایروانی خاطرنشان کرد: از شورای امنیت می خواهیم که نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه توسط اسرائیل را محکوم کند.
حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و ادامه اشغال این کشور عامل اصلی ناامنی در این کشور است و فضای مساعدی را برای حمایت از سازمان های تروریستی در سوریه و منطقه ایجاد کرده است.
ایالات متحده مدعی مبارزه با تروریسم در سوریه است، اما اقدامات غیرقانونی آن در سوریه مصونیت و سپری برای سازمان های تروریستی برای پیشبرد برنامه های سیاسی ایالات متحده و رژیم اسرائیل در منطقه فراهم می کند.
با توجه به وضعیت غزه، با وجود نگرانی از سرایت تنش به سوریه، آمریکا سعی دارد از این وضعیت سوء استفاده کرده و تنش و بی ثباتی در سوریه را افزایش دهد.
وی افزود: ما همچنان معتقدیم که راه حل اساسی بحران سوریه باید از راه های دیپلماتیک و سیاسی پیگیری شود. در این زمینه، ما بر اهمیت از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان یک مکانیسم موثر برای پیشبرد روند سیاسی تاکید می کنیم. تداوم این کمیته بسیار مهم است. سازمان ملل باید نقش حمایتی ایفا کند و کل فرآیند باید تحت رهبری و مالکیت سوریه باشد.
نماینده ایران گفت: ایران از فرمان حقوقی اخیر رئیس جمهور جمهوری عربی سوریه که دومین فرمان عفو ​​در کمتر از یک سال گذشته است استقبال می کند.ایران از بازگشت آوارگان سوری به کشورش حمایت می کند. ایجاد زیرساخت های حیاتی برای رسیدگی به چالش های گوناگونی که پناهندگان سوری با آن مواجه هستند ضروری است. سازمان ملل متحد، به ویژه کمیساریای عالی پناهندگان، نقش اساسی در این تلاش ها ایفا می کند. ما از تعامل و گفت وگوی سازنده بین دولت سوریه و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در حل این موضوع استقبال و حمایت می کنیم.
ایروانی تصریح کرد: مایلم بر تعهد تزلزل ناپذیر ایران برای ادامه کمک به کاهش آلام مردم سوریه تاکید کنم. ما معتقدیم پرداختن به پیامدهای بحران سوریه مستلزم رویکردی جامع و تعهد سیاسی واقعی است. این تعهد باید مستلزم پایان دادن به تجاوزات مکرر و سیستماتیک اسرائیل، پایان دادن به اشغال خاک سوریه، خروج غیرقانونی نیروهای خارجی از خاک سوریه، لغو فوری و بدون قید و شرط اقدامات قهری یکجانبه و حمایت فعال نیروهای تحت رهبری سوریه باشد. و روند سیاسی خودش. .
وی گفت: اتهامات بی اساس آمریکا علیه کشورم در این نشست قاطعانه رد خواهد شد.

به نظر می رسد این ادعاهای بی اساس بخشی از تلاش عمدی ایالات متحده برای منحرف کردن توجه از نقض جدی قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل در جمهوری عربی سوریه باشد.
من می خواهم تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای آمریکایی در سوریه یا جاهای دیگر شرکت نداشته است. ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است.
ایرانی گفت: ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود در سوریه را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت مربوطه که همه کشورهای عضو را ملزم می‌کند از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه برای احترام به این اقدام حمایت کنند، عمل کند. اقدامات برای ارتقای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است. ادعاهای بی اساس نماینده انگلیس را نیز قاطعانه رد می کنم.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا