اخبار روز

ایران تولید نفت اوپک را افزایش داد!/این اقدام ایران ناشی از دور زدن تحریم هاست!


به گزارش پی ام آپ، نظرسنجی رویترز نشان داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اوت 27.56 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که نسبت به ژوئیه 220 هزار بشکه در روز افزایش داشت و نخستین افزایش ماهانه تولید این گروه از فوریه بوده است.

ایران از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف است و صادرات نفت این کشور در سال 2023 با وجود تحریم های آمریکا افزایش یافته است، اما نظرات در مورد میزان دقیق آن متفاوت است. برخی تحلیلگران می گویند رشد صادرات ایران به چالش اوپک پلاس در مدیریت بازار می افزاید.

تولید ۱۰ عضو اوپک که در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس مشارکت دارند، ۱۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش یافت. عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس به محدودیت های عرضه پایبند بودند و کاهش تولید اضافی را اعمال کردند. بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید نفت عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده اوپک، در ماه اوت حدود 9 میلیون بشکه در روز بود. ریاض کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماه اوت برای دومین ماه متوالی برای کسب حمایت بیشتر از بازار تمدید کرد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، تولید نفت ایران در ماه اوت به 3.10 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین سطح از سال 2018 است که واشنگتن تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد. به گفته تحلیلگران، افزایش صادرات نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم های آمریکاست.

این نظرسنجی نشان داد که دومین افزایش تولید در میان اعضای اوپک مربوط به نیجریه است که شاهد ازسرگیری صادرات نفت از پایانه فورکادوس بود.

تولید اوپک همچنان تقریباً 800 هزار بشکه در روز کمتر از سطح هدف است، زیرا نیجریه و آنگولا ظرفیت کافی برای تولید بر اساس سهمیه توافق شده را ندارند.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل کپلر و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا