دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت در نشست غیرعلنی «تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر سلامت و خدمات بهداشتی در شرق مدیترانه» در حاشیه نشست غیرعلنی از ارائه خدمات به مهاجران در کشورمان خبر داد. هفتاد و یکمین نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین نیکنام در نشست دوحه با بیان اینکه تحریم ها بر عرصه های مختلف تعامل بین المللی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی در کشورهای هدف تاثیر منفی گذاشته است، افزود: اقدامات قهری یکجانبه است. نه قانونی هستند و نه مشروع و تأثیرات منفی گسترده ای بر حقوق بشر مانند حق زندگی، حق آموزش، حق توسعه پایدار، حق دسترسی به آب پاک، حق بر سلامت و سایر مسائل دارند.

وی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران 99 درصد داروی مورد نیاز خود را تولید می کند و برای کاهش تاثیر تحریم های یکجانبه بر روی تولید واکسن های ضروری کار می کند. این محصولات دارای سیستم تولید پیشرفته و تضمین کیفیت لازم می باشند. اگرچه داروها و تجهیزات پزشکی به دلایل بشردوستانه از تحریم‌های یکجانبه معاف هستند، اما عرضه آنها به ایران به دلیل تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت‌های مالی و تجاری، شرکت‌های حمل‌ونقل و بیمه، محدودیت‌های پرداخت‌های بین‌المللی و رعایت بیش از حد شرکت‌ها و تامین‌کنندگان خارجی با مشکل مواجه است. تحریم ها

به گفته مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت، جستجوی گزینه‌های غیررسمی خرید و پرداخت جایگزین از طریق واسطه‌ها و همچنین روش‌های پیچیده پرداخت، از عوامل کلیدی افزایش هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی است.

وی یادآور شد: قراردادهای سرمایه گذاری و همکاری خارجی; همکاری های علمی و آموزشی، تبادلات علمی و فرهنگی ایرانیان و حضور در مجامع بین المللی به دلیل اعمال تحریم های یکجانبه محدودتر شده است. جمهوری اسلامی ایران بیش از 5 میلیون مهاجر و پناهنده را در خود جای داده است که اکثر آنها افغان هستند و نیازمند کمک های بشردوستانه هستند. حدود 80 درصد از آنها مجوز اقامت قانونی ندارند. با این حال، دولت جمهوری اسلامی ایران بر عزم خود برای ادامه اجرای اقدامات همه جانبه از جمله دسترسی به مراقبت‌های اولیه بهداشتی و آموزشی تاکید کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نیکنام به تاثیر اقتصادی تحریم ها، محدودیت در مبادلات و تامین مالی و همچنین کاهش علاقه تامین کنندگان مالی به توانایی دولت و فعالان بشردوستانه در اجرای پروژه ها از جمله تامین منابع اولیه اشاره کرد. کالاهای ضروری و ساخت مدارس و مراکز بهداشتی می تواند به نفع این جمعیت بسیار آسیب پذیر باشد. با توجه به تمرکز ویژه مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت بر “بهبود دسترسی به محصولات پزشکی مقرون به صرفه از طریق ارائه زنجیره های تامین کارآمد در سطوح منطقه ای و ملی”، یکی از جمله پروژه های شاخص اعلام شده، ایجاد سازوکار ایمن و پایدار توسط سازمان جهانی بهداشت برای تضمین دسترسی عادلانه و عادلانه کشورها به کالاهای بهداشتی می تواند گام مهمی در کاهش اثرات مخرب تحریم ها باشد.

هفتاد و یکمین نشست کمیته منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (OMRO) با موضوع «سلامت یک موضوع فرامرزی است: اقدام، دسترسی، برابری» با حضور همه کشورهای عضو در دوحه قطر برگزار شد.

نشست سالانه کشورهای عضو مدیترانه شرقی، یکی یکی از مهمترین رویدادهای منطقه ای در راستای تصمیم گیری و تنظیم سیاست های سلامت منطقه ای است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما