اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

ایران از لحاظ فناوری اطلاعات چه جایگاهی دارد؟

به گزارش ایمنا، امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان ابزاری توانمند، امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیش‌تر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. فاصله کشورهایی که از این فناوری به‌عنوان محور توسعه برنامه‌های ملی خود استفاده می‌کنند و کشورهایی که به‌صورت مناسب از این پدیده استفاده نمی‌کنند، به شدت رو به افزایش است.

بررسی آمارها و اطلاعات موجود کشورها در این زمینه، واقعیت مذکور را تأیید می‌کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات بحث به نسبت جدیدی است که در دهه‌های اخیر، بدان توجه خاص شده و بررسی تأثیر آن برای توسعه آینده جامعه، ضروری به نظر می‌رسد. نقش این فناوری به‌عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی، همچنین یکی از ابزارها و بسترهای مهم توسعه همه جانبه، انکارناپذیر است.

تکنولوژی هزاره جدید، موجب کم کردن زمان انجام محاسبات، دقیق‌تر شدن پردازش داده‌ها، تبادل اطلاعات و آسان و کم هزینه کردن دادوستد می‌شود. از این رو متصدیان امور مملکتی که خواهان افزایش قدرت، ثروت ملی و بهبود بخشیدن به شاخص‌های زندگی شهروندان خود هستند، به این امر توجه ویژه‌ای دارند، اما مسئله مهم این است که یک فناوری زمانی می‌تواند به این اهداف برسد و سودمند واقع شود که در مقطع مورد نیاز ایجاد و محقق شده و زیرساخت‌ها و بسترهای جامعه نیز جهت آن، مهیا باشد.

دسترسی به چنین مطلوبیتی، نیازمند آمادگی و برنامه‌ریزی از قبل است، به همین دلیل هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و تأثیر فناوری ارتباطات و ارتباطات بر بخش‌های مختلف جامعه از جمله اقتصاد، سلامت، آموزش است.

نرجس مفیدی، کارشناس فناوری درباره جایگاه فناوری در ایران می‌گوید: عملکرد صنایع درمان و خبرگزاری‌ها تحت تأثیر اختلال ماکروسافت مختل شد، پس فناوری اطلاعات زندگی روزانه انسان و صنایع مختلف عجین شده است.

وی می‌افزاید: رویکرد جهانی فناوری اطلاعات با رویکرد داخل ایران متفاوت است، چراکه در کشورهای دیگر به فناوری اطلاعات بها و اهمیت بیشتری می‌دهند.

کارشناس فناوری ادامه می‌دهد: در ایران به واسطه اتفاقاتی همچون مخاطرات امنیتی و بحران‌های حوزه فناوری اطلاعات آگاهی و دل‌نگرانی برای اصحاب این حوزه مطرح شده که به این زمینه باید بیشتر پرداخته شود.

وی بیان می‌کند: بهتر است علاقه‌مندان این حوزه با روند کار شرکت‌های مطرح دنیا، زیرساخت و روش توسعه آن‌ها آشنا شوند.

مفیدی با اشاره به ابلاغیه سال گذشته وزارت علوم برای مهارت محور کردن دروس دانشگاهی اضافه می‌کند: برای پیشرفت بهتر فناوری اطلاعات در صنعت بهتر است که به جای نگاه به داخل به دنیا نگاه کنیم.

وی می‌گوید: چالش‌های امنیتی که به‌وجود می‌آید، به دلیل فاصله‌ای است که ایران در این زمینه با دنیا دارد که به‌دلیل تحریم‌ها و از دست دادن نیروهای حرفه‌ای و متخصص با دنیا در زمینه فناوری اطلاعات فاصله زیادی گرفته است.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا