اخبار روز

ایرانی ها در خانه چه قدر دلار دارند؟!/جزئیات

اقتصاد۱۰۰ نوشت: علیرضا گچ‌پززاده، معاون ارزی بانک ملی در نشست بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران تاکید کرد: برای اینکه جلوی‌ رشد بازار غیررسمی را بگیریم باید ابزارهای مرجع سازی ارز را درست بشناسیم و از آنها استفاده درستی کنیم.

معاون ارزی بانک ملی گفت: 20 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در اختیار افرادی است که از آن بی بهره هستند. اگر ابزاری داشتیم، شاید بتوانیم از این منابع در تجارت استفاده کنیم.

این مسئول بانک ملی تصریح کرد: برای ارجاع ارز باید از ابزارهای علمی استفاده شود و در تصمیم گیری های سیاسی و اقتصادی نیز ملاحظاتی در نظر گرفته شود.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز ارز نیز در این جلسه اظهار داشت: قیمت مرجع زمانی رسمی است که مردم به آن مراجعه کنند و اینطور نیست که بگوییم این یا آن نرخ، قیمت مرجع خواهد بود! در دنیا هم همینطور است.

وی درباره کنترل نوسانات گفت: نوسان در برخی دارایی های مالی طبیعی است اما در برخی موارد اینطور نیست. نرخ ارز یکسان است.

هدف مرکز مبادلات ایجاد ابزار و کمک به پیش بینی پذیری در این زمینه است. علاوه بر این به دنبال دستیابی به توانایی پاسخگویی به نیازهای ارزی نیز است.

یکی از وظایف ما رفع تقاضاهای متعدد و مشروع ارزی برای کاهش حجم نقل و انتقالات به بازار آزاد و رفع این نیازها در بازار رسمی است.

مدیرعامل مرکز مبادلات ارزی همچنین گفت: ابزارهای ارزی و قراردادهای ارزی را برای ارتقای پیش بینی پذیری اقتصاد معرفی می کنیم. این قراردادها عمدتاً نشان دهنده طرفینی هستند که دارندگان ارز هستند. بازار ثانویه وجود ندارد و شرط تحویل در این قراردادها لحاظ شده است.

سعیدی، مدیر عامل مرکز مبدل نیز با تاکید بر اینکه طیف ابزارها می تواند به مدل مطلوب کمک کند، توضیح داد: در بازارهای مالی نوساناتی وجود دارد که بخشی از ماهیت بازار محسوب می شود. هر چقدر از نوسانات دوری کنیم، باز هم چاره ای نیست و نوساناتی وجود دارد. باید در مورد آن فکر کنید.

وی با اشاره به اینکه نوسانات دلار و یورو در سراسر جهان وجود دارد، گفت: به دنبال امکان برنامه ریزی مبتنی بر زمان برای فعالان اقتصادی حاضر در بازار هستیم.

سعیدی با تاکید بر اینکه موفقیت در بازار به عوامل زیادی بستگی دارد، تصریح کرد: در قرارداد قطعا قیمت اتی بالاتر از قیمت نقدی است.
ششمین نشست فنی دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان  «بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران» امروز سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز مبادلات طلا و ارز ایران انجام شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا