اگر کم خونی دارید بخوانید

رب گوجه فرنگی یکی از اصلی ترین و پرمصرف ترین مواد اولیه در تهیه انواع غذا می باشد. به همین دلیل در اکثر خانه ها روزانه از آن استفاده می شود. با توجه به این موضوع استفاده از رب گوجه فرنگی با کیفیت بسیار مهم است.

به گزارش سرگرمی روزانه، مهم ترین فایده بی نظیر رب گوجه فرنگی در درمان کم خونی است که شاید بسیاری از افراد از آن بی اطلاع باشند. متاسفانه امروزه دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد کم خونی در افراد مختلف به خصوص خانم ها می شود. بنابراین استفاده روزانه از رب گوجه فرنگی می تواند به پیشگیری و درمان این مشکل کمک کند. برای این منظور شما را با تاثیر رب گوجه فرنگی در درمان کم خونی آشنا می کنیم.

رب گوجه فرنگی حاوی مقدار قابل توجهی مواد مغذی لازم برای جذب بهتر آهن در بدن است. بهترین راه برای دریافت آهن، خوردن غذاهای حاوی آهن است. این ماده غذایی می تواند کیفیت انتقال اکسیژن در گلبول های قرمز را بهبود بخشد و از کم خونی در بدن جلوگیری کند.

قابل ذکر است که در بیشتر موارد آهن به اندازه کافی جذب بدن نمی شود. بنابراین، مصرف ویتامین C ممکن است به جذب آهن بیشتر در بدن کمک کند.

رب گوجه فرنگی تازه و مرغوب منبعی غنی از ویتامین C است. بنابراین می تواند نقش بسیار موثری در بهبود کیفیت جذب آهن توسط بدن داشته باشد. محتوای آنتی اکسیدانی بسیار بالای رب گوجه فرنگی می تواند به پیشگیری از کم خونی کمک کند. به طور کلی تحقیقات در مورد خواص رب گوجه فرنگی نشان داده است که مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری می تواند تقریباً 6 درصد از آهن، پتاسیم و ویتامین های گروه B بدن را تامین کند.

کالری بسیار کم رب گوجه فرنگی به ورزشکاران و افراد دارای اضافه وزن این امکان را می دهد که به راحتی آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. شاید جالب باشد بدانید رب گوجه فرنگی فاقد چربی است و می تواند به تامین ویتامین A کمک کند. پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C موجود در آن نیز نقش بسیار موثری در پیشگیری و درمان کم خونی دارند.

درمان کم خونی به میزان آهن جذب شده توسط بدن بستگی دارد. به یاد داشته باشید که آهن غذا به دو شکل «هم» و «غیر هم» جذب بدن می شود. “هِم” آهنی است که در پروتئین های گیاهی یافت می شود و “غیر هم” آهنی است که در گیاهان یافت می شود.

به طور کلی 40 درصد آهن مورد نیاز بدن را آهن «هم» و 60 درصد آن را آهن «غیر هم» تشکیل می دهد. جذب این ماده غذایی در نوع گیاهی کمی دشوارتر است.

ویتامین C موجود در رب گوجه فرنگی ممکن است منجر به جذب بهتر آهن “غیر هِم” شود. از طرفی مصرف روزانه گوجه فرنگی تازه برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست. بنابراین با مصرف روزانه رب گوجه فرنگی با کیفیت می توان به راحتی این نیاز را برطرف کرد.

از طرف دیگر رب گوجه فرنگی حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است که می تواند به تامین بخشی از آهن مورد نیاز بدن کمک کند. لیکوپن یکی دیگر از مواد مغذی موجود در رب گوجه فرنگی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود. این آنتی اکسیدان می تواند از ایجاد بسیاری از بیماری ها مانند سرطان معده، کم خونی، سکته مغزی و لخته شدن خون جلوگیری کند.

رب گوجه فرنگی فواید دیگری نیز دارد. از مهمترین آنها می توان به تقویت ایمنی بدن، التیام پروستات، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، کاهش روند پیری و … اشاره کرد. اما اگر می خواهید از این ماده غذایی در درمان کم خونی استفاده کنید توجه به چند نکته مفید است.

نحوه نگهداری رب گوجه فرنگی نقش بسیار موثری در اثربخشی آن در درمان کم خونی دارد. ظروف شیشه ای یا پلاستیکی به طور کلی انتخاب بهتری برای نگهداری رب گوجه فرنگی هستند. همچنین بهتر است این غذاها را در یخچال نگهداری کنید.

در این صورت می توان از رشد باکتری در خمیر جلوگیری کرد و خواص آن را به طور کامل حفظ کرد. اگر می خواهید رب گوجه فرنگی را برای مدت طولانی نگهداری کنید، می توانید آن را در یخچال قرار دهید.

از خواص رب گوجه فرنگی در درمان کم خونی و سایر بیماری ها نمی توان چشم پوشی کرد. با این حال، به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد رب گوجه فرنگی نیز می تواند برای بدن مضر باشد. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است به خمیر حساسیت داشته باشند و واکنش های آلرژیک مانند تنگی نفس را تجربه کنند.

علاوه بر این، مصرف زیاد رب باعث مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر و اسهال می شود. رب گوجه فرنگی با کیفیت پایین همچنین حاوی مقادیر زیادی نمک است. بنابراین، آنها می توانند منجر به فشار خون بالا شوند. بنابراین توجه به تعادل در مصرف این ماده غذایی مفید است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما