دانستنی ها

چه مواقعی باید از قرص ویتامین D استفاده کنیم؟ /جزئیات

فرناز مشیری متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه کمبود ویتامین D در بین زنان و مردان کشور شایع است و می تواند آسیب های زیادی برای سلامتی به همراه داشته باشد، گفت:

به گزارش عصر ایران، ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و بروز دیابت، ام اس، بیماری های آلزایمر و برخی موارد سقط جنین ارتباط مستقیمی با عدم وجود این ویتامین در بدن دارد.

یکی از اعضای هیئت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی از بروز بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین D در سالمندان ابراز نگرانی کرد و گفت: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید با آزمایش خون اندازه گیری شود. اما اگر آلزایمر به دلیل کمبود این ویتامین رخ دهد، تقریبا غیر قابل درمان و کنترل می شود.

مشیری تاکید کرد: مصرف یک دوز ویتامین D مثلا پنجاه هزار دوز در طول ماه یا هر دو هفته یکبار اشتباه است و عواقب خاص خود را دارد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه برای افرادی که کمبود ویتامین D یا سوء جذب دارند باید دوزهای تزریقی یا خوراکی بالا تجویز شود، گفت: البته آمپول های خوراکی بهتری در دنیا وجود دارد.

مصرف 50000 دوز قرص یا کپسول ژله ای ویتامین D به مدت طولانی (ماهانه یا هفتگی) باعث افزایش ناگهانی حجم این ویتامین در خون می شود که سپس به سرعت کاهش می یابد.

مشیری با بیان اینکه مصرف 1000 واحد بین المللی ویتامین D به صورت خوراکی هر شب قبل از خواب توصیه می شود، اظهار داشت: مصرف ویتامین D در صبح و ظهر توصیه نمی شود، اما متاسفانه برخی افراد با کاهش ویتامین D مواجه می شوند. مصرف اشتباه بگیرید، آنها مصرف می کنند. باید دانست موثرترین زمان برای غذا خوردن شب است.

این جراحی لاپاراسکوپی و فلوشیپ زیبایی بانوان با تاکید بر مصرف مقدار مناسب این ویتامین افزود: هورمون پاراتیروئید در شب از غده کوچکی که در پشت غده تیروئید قرار دارد ترشح می شود که وظیفه آن افزایش کلسیم در خون است. به این ترتیب، مواد معدنی استخوان همراه با کلسیم در همان فرآیند تجزیه می شوند (سونامی استخوان)؛ در نهایت کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان ها یکی از عوامل مهم پوکی استخوان است.

یکی از اعضای انجمن زنان و زایمان ایران گفت: قرص ویتامین D با دوز 1000 واحدی هر شب یا طبق توصیه پزشک مصرف شود از تاثیر بد هورمون پاراتیروئید بر استخوان های بدن جلوگیری می کند.

مشیری تاکید کرد: مصرف هر نوع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامین مانند شمشیر دولبه است اما در صورت استفاده صحیح و مناسب اثرات مفیدی خواهد داشت. مصرف زیاد یا کمبود آن در بدن مضرات جبران ناپذیر خود را دارد.

وی در پایان یادآور شد که برای جلوگیری از تاثیر “سو” هورمون پاراتیروئید بر استخوان ها باید هر شب مقدار مناسب ویتامین D مصرف شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا