دانستنی ها

اگر دچار گرمازدگی شدیم چه کنیم؟

سخنگوی اورژانس کشور با هشدار درباره علائم گرمازدگی گفت: فردی که دچار گرمازدگی می شود آب و نمک بدن خود را از دست داده است، بنابراین علاوه بر آب آشامیدنی، نمک هم مصرف کند. این نمک را می توان با مصرف غذاهای شور مانند آجیل یا خود نمک جبران کرد.

به گزارش ایرنا، بابک یکتاپرست نسبت به گرما و احتمال گرمازدگی به مردم هشدار داد و گفت: در ساعات اوج گرما یعنی بین ساعت 10.30 تا 17 بهتر است از خانه خارج نشوید، اما در صورت تمایل به بیرون از منزل بروید. باید. برای فعالیت های خارج از خانه حتما نکاتی را رعایت کنید.

وی با اشاره به حساسیت سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، افزود: تطبیق دمای محیط با سیستم بدن این افراد مشکل است. به همین دلیل این افراد باید هنگام حضور در محیط های گرم نکات ایمنی را رعایت کنند.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه پوشیدن لباس هایی که امکان تهویه هوا را از بدن خارج می کند بسیار خطرناک است، گفت: به عنوان مثال اغلب پیش می آید که اسکی باز لباس مخصوص اسکی بپوشد و دچار گرمازدگی شود. این فرد دچار گرمازدگی می شود زیرا لباس هایش با وجود اینکه پاهایش در برف است تهویه نمی شوند.

یکتاپرست با ارزیابی ضرورت تهویه در محیط های بسته برای جلوگیری از گرمازدگی امروز، گفت: کارفرمایان توجه داشته باشند که محیط کار دارای تهویه است یا پنجره; در غیر این صورت در محل کار با گرمازدگی مواجه خواهیم شد.

راهکارهایی برای جلوگیری از شدت گرمازدگی

سخنگوی اورژانس کشور همچنین راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری از شدت گرمازدگی را اینگونه تشریح کرد: اگر فردی پس از اقامت در هوای گرم احساس خستگی در بدن خود می کند نکاتی را رعایت کند.

وی تصریح کرد: این فرد با تعریق آب و نمک خود را از دست داده است، بنابراین باید نمک بخورد و آب نیز بنوشد. این نمک را می توان با مصرف غذاهای شور مانند آجیل یا خود نمک جبران کرد.

یکتاپرست افزود: پوشیدن لباس های خنک، سبک و نخی و کلاه یا مقنعه برای جلوگیری از رسیدن مستقیم نور خورشید به بدن ضروری است.

این کارشناس اورژانس رعایت این نکات را برای جلوگیری از گرمازدگی ضروری دانست و گفت: نمی توان با مقوله گرمازدگی شوخی کرد. اگر سازگاری حاصل نشود، فرد مبتلا به گرمازدگی ابتدا کاهش سطح هوشیاری خود را تجربه می کند و در صورت عدم کمک، می میرد.

وی افزود: اگر فردی بی حال در خیابان در زیر نور آفتاب دیدید ابتدا با او تماس بگیرید و حالشان را جویا شوید. در صورت امکان فرد را به مکانی سایه دار منتقل کنید و سعی کنید او را با یخ و آب خنک کنید با اورژانس 115 تماس بگیرید و سرنخ های لازم و سابقه فرد را به کارشناسان اورژانس بدهید و در صورت لزوم آمبولانس بفرستید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا