اخبار روز

اگر دسته چک خود را گم کردید، فورا این خبر را بخوانید


به گزارش پی ام آپ، امروزه بسیاری از مبادلات مالی از طریق چک انجام می شود و تعداد زیادی از افراد دارای دسته چک هستند اما یکی از بزرگترین سوالاتی که مردم همیشه با آن مواجه هستند این است که چک یا امضای چک مفقود شده یا دزدیده شده است و جعلی بودن آن. توسط کسی، چه باید کرد؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که به محض اطلاع از چک سرقتی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با پلیس تماس بگیرید و توسط پلیس گزارش موضوع را تهیه کنید و گزارش جلسه را تشکیل دهید. بلافاصله از پلیس به بانک.

صاحب چک با پرکردن فرم مخصوص ارائه شده توسط بانک به بانک دستور می دهد که مبلغ این چک را برای مدت «یک هفته» وصول نکند. رفت و فرم مفقودی را تهیه کرد و پر کرد تا یک هفته چک قابل نقد نباشد.

قانونگذار مقرر کرده است که فرد می تواند ظرف یک هفته به دادگاه مراجعه کند و در مدت یک هفته در صورت سرقت یا جعل چک باید شکایت کند که در دفاتر دستگاه قضایی انجام می شود.

اما در صورت مفقود شدن چک، مالک باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند. علت این تفکیک این است که اتلاف و سرقت دو موضوع مجزا هستند زیرا در مورد جعل و سرقت جرم واقع شده است و دادسرا حق رسیدگی به این موضوع را دارد اما در صورت چک مفقود است، هیئت حل اختلاف محل سکونت شخص باید رسیدگی کند.

البته لازم به ذکر است که در مراجعه به دفتر خدمات قضایی با توجه به متنی که درج شده (در مورد سرقت، جعل یا مفقود شدن) در صورت قانونی بودن به حل اختلاف مراجعه می شود. . مشاوره و در صورت داشتن جنبه کیفری به دادسرا ارسال می شود.

در مرحله بعد باید گواهی از دادنامه اقامه شده در دادگاه و یا از پرونده در شورای حل اختلاف اخذ و به بانک ارائه شود در این صورت بانک به هیچ عنوان بدون دادگاه وجه چک را پرداخت نمی کند. دستور دهد و آن شخص را به دادگاه یا دادسرا تشکیل دهد.

منبع: مشرق نیوز


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا